ІМПЛІЦИТНА КОНЦЕПЦІЯ МУЗИКИ В "DE CONSOLATIONE PHILOSOPHIAE" БОЕЦІЯ
DOI:
https://doi.org/10.17721/UCS.2023.1(12).17Ключові слова:
музика, Боецій, імпліцитна концепція, психоаналітичний підхід, текстАнотація
Стаття є спробою показати можливість та необхідність імпліцитної концепції музики у Боеція. На відміну від експлі- цитної концепції, тобто того, що є наявним у тексті, наприклад "De institutione musica", і що зазвичай вивчається в історії ідей, імпліцитна концепція є безсвідомим образом картини світу автора, в якій ґрунтуються базові поняття експліцитних концепцій. Отже, імпліцитна концепція є умовою можливості будь-якого експліцитного тексту. "De consolatione philosophiae" обрана як найбільш репрезентативний та семантично навантажений текст Боеція. Цей текст аналізується з погляду наявного в ньому шару безсвідомих семантик, пов'язаних з поняттям "музика". Отже, безсвідома семантика музики має бути вивчена за допомогою психоаналітичного підходу у його широкому розумінні. Необхідність такого підходу та релевантність отриманих з його допомогою результатів обговорюються у статті. Окреслюються орієнтири щодо реконструкції імпліцитної концепції музики за Боецієм, та пропонуються її елементи.
Посилання
Боецій (2002). Poзpaдa вiд фiлoсoфiї. Пep. з лaт. A. Coдoмopи. Київ, Основи, 146.
Allen, W. D. (1962). Philosophies of Music History: A Study of General Histories of Music, 1600–1960. New York, Dover publications Inc., 432.
Bjerre, H. et al (Eds). (2020). Analysing the Cultural Unconscious: Science of the Signifier. London, Bloomsbury Academic, 248.
Boethius (2001). Consolation of Philosophy. Trans. Relihan J. C. Indianapolis/Cambridge, Hackett Publishing Company, Inc., 252.
Boethius (2005). De consolatione philosophiae. Opuscula theologica. Ed. C. Morechini. München/Leipzig, K. G. Saur Verlag Gmbh., 263.
Boethius (2011). De institutione arithmetica Libri duo, De institutione musica Libri quinque. Ed. G. Freidlein. Leipzig. 1867 B. G. Teubneri. Reprint, Nabu press, 524.
Boethius (1989). Fundamentals of Music. Trans. C. Bower. New Haven/London, Yale University Press, 206.
Boethius (1897). The consolation of philosophy of Boethius. Trans. H. R. James. London, Elliot Stock, 268.
Boethius (1968). The Theological Tractates and the Consolation of Philosophy. Trans. H. F. Stewart, E. K. Rand. London, The Loeb Classical library, 464.
Cerqueira, L. (2021). Boécio e a música que não é de ouvir. Forma de vida, 22. URL: https://formadevida.org/lcerqueirafdv22#_ftn47
Chadwick, H. (1981). Boethius, the Consolation of Music, Logic, Theology, and Philosophy. New York, Oxford University Press, 314.
Chamberlain, D. S. (1970). Philosophy of Music in the Consolatio of Boethius. Speculum, 45 (1), 80–97.
De Vogel, C. J. (1963). Amor quo Caelim regitur. Vivarium, 1, 2–34. Helleman, W. E. (2009). The Feminine Personification of Wisdom.
Lewistown – Queenston – Lampeter, The Edwin Mellen Press, 348. Lerer, S. (1985). Boethius and Dialogue. Princeton N. J., Princeton
University Press, 264.
Lewis, Ch., Short, Ch. (1879). A Latin Dictionary. Founded on Andrews' edition of Freund's Latin dictionary. Revised, enlarged, and in great part rewritten by Charlton T. Lewis, Ph.D., and Charles Short, LL.D. Oxford. Clarendon Press. URL: http://www.perseus.tufts.edu/hopper/morph?l=vern%C4%81c%C5%ADla&la=la&can=vern%C4%81c%C5%ADla0&prior= vern%C4%81c%C5%ADli#lexicon
Marenbon, J. (2003). Boethius. New York, Oxford University Press, 272. Marenbon, J. (2014). Boethius' Unparadigmatic Originality and its
Implications for Medieval Philosophy. Kirchner, A., Jürgasch, T., Böhm, T. (eds.) Boethius as a Paradigm of Late Ancient Thought. De Gruyter, 231–244.
Marenbon, J. (Ed.) (2009). The Cambridge Companion to Boethius. Cambridge. Cambridge University Press, 373.
Peacocke, Ch. (2008).Truly Understood. New York, Oxford University Press Inc., 342.
Relihan, J.C. (1990). Old Comedy, Menippean Satire, and Philosophy's Tattered Robes in Boethius' Consolation. Illinois Classical Studies. XV (1), 184–194.
Schrade, L. (1939). Die Stellung der Musik in der Philosophie des Boethius als Grundlage der ontologischen Musikerziehung. Archiv für Geschichte der Philosophie. 41 (3), 368–400.
Schrade, L. (1947). Music in the Philosophy of Boethius. The Musical Quarterly. 33 (2), 188–200.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Вісник: Українські культурологічні студії
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомтеся з політикою за посиланням: https://ucs.knu.ua/law