Університет як платформа для дискусій на тему етичного аспекту творчості науковців

Автор(и)

  • Маргарита Коробко Київський національний університет імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0000-0003-4147-6286

DOI:

https://doi.org/10.17721/UCS.2023.2(13).04

Ключові слова:

Творчість, креативність, професійна етика, етика науки, наукова творчість

Анотація

Творчість для науковців має велике значення, але, нажаль, це рідко є темою для обговорення в межах професійної етики вчених, інженерів, фізиків та інших діячів науки й техніки. Адже часто творчість вважається прерогативою лише митців, і в цьому аспекті її моральний бік практично не обговорюється. Мета цієї статті – показати, наскільки моральний аспект творчості є важливим і що саме в університеті викладаються дисципліни, які допомагають це зрозуміти. При написанні статті були використані загальнонаукові методи: аналітичний, компаративний, узагальнення. Як представники громадськості ми схильні думати про науку і технології з позиції їх усепроникаючого повсюдного практичного впливу, який можна відслідкувати в наукових досягненнях: електрифікація, автомобілі, літаки, водопостачання, комп'ютери тощо. Оцінюючи суспільний вплив науки і техніки, ми, однак, не можемо нехтувати моральною важливістю самого наукового пізнання й особистими зобов'язаннями науковців, інженерів та інших науково орієнтованих фахівців. Особисті зобов'язання та ідеали містять гуманітарні, екологічні, релігійні, політичні, естетичні й сімейні площини. До них також належать добровільні зобов'язання дотримуватися професійних стандартів, особливо коли ці зобов'язання пов'язані із ширшою ціннісною перспективою людини. Університет сприяє розвитку наукової творчості у студентів, але завдяки розгляду етичних аспектів своєї професійної діяльності на курсах з професійної та корпоративної етики студенти мають можливість зрозуміти моральні проблеми фахівців у своїй галузі й отримати можливі варіанти рішень. Отже, університет служить першою платформою для дискусій на тему етичного аспекту творчості науковців, чим збагачує своїх здобувачів і допомагає їм у їхній подальшій діяльності.

Посилання

Татаркевич В. (2001). Історія шести понять. К.: Юніверс.

Філософський енциклопедичний словник. (2002) НАН України, Ін-т філософії імені Г. С. Сковороди. Київ: Абрис.

Bush V. (1990). Science — The Endless Frontier. Washington, D.C.: NSF, 40th anniversary ed.

Ciulla J. B. (2000). The Working Life: The Promise and Betrayal of Modern Work. New York: Times Books.

Martin M. W. (2007) Creativity : ethics and excellence in science. LEXINGTON BOOKS.

Martin M. W., Schinzinger R. (2005) Ethics in Engineering, 4th ed. Boston: McGraw-Hill.

Meaningful Work: Rethinking Professional Ethics. (2000). New York: Oxford University Press.

Moriarty G. (1995). Ethics, Ethos and the Professions: Some Lessons from Engineering. Professional Ethics 4.

Williams B. (1981). Moral Luck. New York: Cambridge University Press.

Завантаження

Опубліковано

02.02.2024

Номер

Розділ

АКАДЕМІЧНА КУЛЬТУРА

Як цитувати

Коробко, Маргарита. 2024. “Університет як платформа для дискусій на тему етичного аспекту творчості науковців”. Вісник: Українські культурологічні студії 2 (13): 17-20. https://doi.org/10.17721/UCS.2023.2(13).04.