Університет як платформа для дискусій на тему етичного аспекту творчості науковців
DOI:
https://doi.org/10.17721/UCS.2023.2(13).04Ключові слова:
Творчість, креативність, професійна етика, етика науки, наукова творчістьАнотація
Творчість для науковців має велике значення, але, нажаль, це рідко є темою для обговорення в межах професійної етики вчених, інженерів, фізиків та інших діячів науки й техніки. Адже часто творчість вважається прерогативою лише митців, і в цьому аспекті її моральний бік практично не обговорюється. Мета цієї статті – показати, наскільки моральний аспект творчості є важливим і що саме в університеті викладаються дисципліни, які допомагають це зрозуміти. При написанні статті були використані загальнонаукові методи: аналітичний, компаративний, узагальнення. Як представники громадськості ми схильні думати про науку і технології з позиції їх усепроникаючого повсюдного практичного впливу, який можна відслідкувати в наукових досягненнях: електрифікація, автомобілі, літаки, водопостачання, комп'ютери тощо. Оцінюючи суспільний вплив науки і техніки, ми, однак, не можемо нехтувати моральною важливістю самого наукового пізнання й особистими зобов'язаннями науковців, інженерів та інших науково орієнтованих фахівців. Особисті зобов'язання та ідеали містять гуманітарні, екологічні, релігійні, політичні, естетичні й сімейні площини. До них також належать добровільні зобов'язання дотримуватися професійних стандартів, особливо коли ці зобов'язання пов'язані із ширшою ціннісною перспективою людини. Університет сприяє розвитку наукової творчості у студентів, але завдяки розгляду етичних аспектів своєї професійної діяльності на курсах з професійної та корпоративної етики студенти мають можливість зрозуміти моральні проблеми фахівців у своїй галузі й отримати можливі варіанти рішень. Отже, університет служить першою платформою для дискусій на тему етичного аспекту творчості науковців, чим збагачує своїх здобувачів і допомагає їм у їхній подальшій діяльності.
Посилання
Татаркевич В. (2001). Історія шести понять. К.: Юніверс.
Філософський енциклопедичний словник. (2002) НАН України, Ін-т філософії імені Г. С. Сковороди. Київ: Абрис.
Bush V. (1990). Science — The Endless Frontier. Washington, D.C.: NSF, 40th anniversary ed.
Ciulla J. B. (2000). The Working Life: The Promise and Betrayal of Modern Work. New York: Times Books.
Martin M. W. (2007) Creativity : ethics and excellence in science. LEXINGTON BOOKS.
Martin M. W., Schinzinger R. (2005) Ethics in Engineering, 4th ed. Boston: McGraw-Hill.
Meaningful Work: Rethinking Professional Ethics. (2000). New York: Oxford University Press.
Moriarty G. (1995). Ethics, Ethos and the Professions: Some Lessons from Engineering. Professional Ethics 4.
Williams B. (1981). Moral Luck. New York: Cambridge University Press.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Вісник: Українські культурологічні студії
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомтеся з політикою за посиланням: https://ucs.knu.ua/law