Р. Дж. Коллінгвуд: художній смак як чинник персоналізації історії мистецтва

Автор(и)

  • Марина Тернова Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого

DOI:

https://doi.org/10.17721/UCS.2022.2(11).06

Ключові слова:

художній смак, персоналізація історії мистецтва, історико-культурний контекст, "корупційна свідомість"

Анотація

У статті художній смак розглянуто і як теоретичну проблему, яка на межі XVII–XVIII століть активно залучається у простір європейського мистецтвознавства, і як вияв особистісних уподобань митців, місце котрих в ієрархії творчої значущості враховувало цей чинник. 

Підкреслено специфіку естетичного смаку як теоретичної проблеми і як особистісної оцінки мистецьких творів, що має власне місце в сучасній гуманістиці. Показано, що в теоретичному аспекті протягом другої половини ХХ століття окреслилася тенденція аналізувати смак як естетико-художній феномен.

Виокремлено авторську позицію Р. Дж. Коллінгвуда – відомого англійського філософа, естетика, мистецтвознавця та історика науки, котрий відносив смак до наріжних естетико-мистецтвознавчих понять, педалюючи при цьому значення його як виявлення професійної культури митця. Аргументовано, що актуалізація теоретичних поглядів Р. Дж. Коллінгвуда важлива в умовах використання сучасною культурологією міждисциплінарного підходу, який виявився в англійській гуманістиці загалом і в позиції автора монографії "Принципи мистецтва" зокрема.

Проаналізовано ставлення Р. Дж. Коллінгвуда до історико-філософської та естетико-мистецтвознавчої традиції осмислення смаку і наголошено на тих відмінностях, які мали місце в інтерпретації смаку в логіці становлення як естетичного, так і художнього підходів.

Окреслено коло митців, творчість яких дозволяє проілюструвати їхні особистісні уподобання і концептуалізувати низку питань, пов'язаних із використанням теоретико-практичного потенціалу наявних модифікацій художнього смаку.

Посилання

Коллінгвуд, Р. Дж. (1996). Ідея історії. Київ, Основи, 615.

Кушнарьова, М. Б. (1996). Концепція творчої особистості в естетиці італійського Ренесансу [Aвтореф. дис. канд. філос. наук]. Київ, КНУ ім. Т. Шевченка.

Левчук, Л. Т. (1999). Західноєвропейська культура ХІХ століття. Історія світової культури: навч. посіб. Київ, Либідь, 326–367.

Панченко, В. І. (2010). Естетичний смак. Левчук, Л. Т., Панченко, В. І., Оніщенко, О. І., Кучерюк, Д. Ю. Естетика: підручник. Київ, Центр учбової літератури, 54–75.

Collingwood, R. G. (1938). The Principles of Art. The Clarendon Press, 358.

Kant, I. (2000). Critique of the power of judgment. Cambridge: Cambridge University Press, 423.

Завантаження

Опубліковано

26.12.2022

Номер

Розділ

ХУДОЖНЄ ВИРОБНИЦТВО

Як цитувати

Тернова, Марина. 2022. “Р. Дж. Коллінгвуд: художній смак як чинник персоналізації історії мистецтва”. Вісник: Українські культурологічні студії 2 (11): 34-38. https://doi.org/10.17721/UCS.2022.2(11).06.