Художньо-образні особливості української сценографії ХХ століття
DOI:
https://doi.org/10.17721/UCS.2021.2(9).13Ключові слова:
сценографія, вистава, художній образ, український театрАнотація
Здійснено аналіз умов і чинників розвитку мистецтва театру і сценографії як його складової протягом ХХ століття в Україні. Рівень сценографії в Україні 20–30-х років не лише відповідав еталонам світового мистецтва, а й вивершував його вартісні орієнтації, давав ключ для розуміння мистецьких пошуків і знахідок у світових масштабах. Українські сценографи, ґрунтуючись у власній творчості на новітніх естетичних програмах, пропонували самостійні художньо-образні рішення вистав. Серед сценографів-новаторів того часу відзначаємо спадок А. Петрицького, В. Меллера та О. Хвостенка-Хвостова. Затверджений за вказівкою комуністичної партії стиль "соцреалізм" вплинув на розвиток української культури: у театральному мистецтві, і зокрема сценографії, спостерігаємо поступовий відхід від художньо-образної організації сценічного простору вбік реалістичного візуального ряду, що позначав місце дії п'єси. Незважаючи на шалений ідеологічний тиск, деякі вистави у тодішній Україні можемо навести у приклад як такі, що мали художньо-образне сценографічне рішення. Чільне місце серед не менш обдарованих художників сцени посідає Данило Лідер. Поряд з його творчими досягненнями цінуємо внесок у розвиток українського мистецтва – створення власної школи і теоретично-практичні студії для українських сценографів. Художньо-образні рішення Д. Лідера вирізняються масштабністю зіставлень та глобальністю проблематики – відштовхуючись від драматургічних текстів, митець прагне віднайти художньо-образне рішення споконвічного і планетарного значення. Завдяки прагненню висловити своє бачення місця сценографії у мистецтві театру випускники театральної майстерні Данила Лідера фактично змінюють та візуалізують у власних проєктах нові принципи формування художньо-образного оформлення кону. На зламі 1980–1990-х років у культурі України відбуваються кардинальні зміни – країна отримує Незалежність і творчу свободу. Для виконання завдань візуалізації художньо-образної організації сценічного простору використовується принцип універсалізму, що передбачає використання розмаїття деталей, пластичних характеристик матеріалів, нових технічних можливостей для метафорично-символічного втілення ідеї вистави. Масштабне, монументальне пластичне втілення основної ідеї художника-сценографа співіснує із деталізованим оформленням кону або навіть із порожнім простором сцени. Цей період характерний взаємозбагаченням та духовним зростанням митців-сценографів, що формують художньо-образне оформлення сценічного простору та глядачів, здатних сприймати й перейматися метафорично-символічною сферою пластично-просторових координат вистави.
Посилання
Анатолій Петрицький. Спогади про художника / А. Петрицький. – К.: Мистецтво, 1981. – 112 с.
Бачелис Т. Эволюция сценического пространства / Т. Бачелис // Западное искусство. ХХ век. – М.:Наука, 1978. – С. 148 – 212.
Болобан Л. Подвійна перемога / Л. Болобан // Радянський театр. – 1931. – № 3–5. – С. 48 – 55.
Боровська Л. Мирон Кипріян / Л. Боровська // Український театр. – 1994. – № 2. – С. 28 – 32.
Буревій К. Шекспір чи Куліш? / К. Буревій // Лесь Курбас у театральній діяльності, в оцінках сучасників: Документи.: Балтимор–Торонто, Смолоскип,1989. – 1026 с.
Горбачев Д. Анатолий Галактионович Петрицкий / Д. Горбачев. – М.: Советский художник, 1971. – 162с.
Данило Лідер: Людина та її простір / Д. Лідер // Український театр, 1995, № 1. – С. 26 – 29.
Данило Лідер: Людина та її простір / Д. Лідер // Український театр. – 1995. – № 4. – С.19 – 21.
Драк А. Олександр Веніамінович Хвостенко-Хвостов / А. Драк. – К.: Державне видавництво образотворчого мистецтва і музичної літератури УРСР, 1962. – 45 [16] с.
Єрмакова Н. Знак можливості / Н. Єрмакова // Український театр. – 1999. – № 1–2. – С. 5 – 9.
Заболотна В. Театральна Україна в полудень віку: український драматичний театр 40–60-х років ХХ століття / В. Заболотна // Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ століття. – К.: Інтертехнологія, 2006. – С. 533–586.
Игнатович Г. Pro future / Г. Игнатович // Лесь Курбас. Статьи и воспоминания о Лесе Курбасе. – М.: Искусство, 1987. – 463 с.
Канішина Н. Художньо-естетичні засади українського авангардного мистецтва першої третини ХХ століття. Автореф. дис. канд. наук. / Н. Канішина – К., 1999. – 21 с.
Ковальчук О. Давид Боровський, Данило Лідер: Пошуки пластики сценічного простору у сценографії / О. Ковальчук // Художня культура.Актуальні проблеми. – 2009, №6, С.29 – 45.
Ковальчук О. Сценографічна практика у просторі ХХ століття: київські реалії / О. Ковальчук. – Київ.: Видавництво "ФЕНІКС", 2019. – 272 с.
Ковальчук О. Художники українського театру 1950-х – 1980-х років: образні пошуки у часовому контексті / О. Ковальчук // Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ століття. – К.: Інтертехнологія, 2006. – С. 695–786.
Корнієнко Н. Лесь Курбас: репетиція майбутнього / Н. Корнієнко. – К.: Факт, 1998. – 468с.
Кучеренко З. Вадим Меллер / З. Кучеренко. – К.: Мистецтво, 1975. – 82 с.
Лавріненко Ю. Розстріляне Відродження / Ю. Лавріненко. – К.: Просвіта, 2001. – 794 с..
Лидер Д. Размышления художника / / Д. Лидер // Советские художники театра и кино' 79. – М.: Советский художник, 1981. – С. 203–206. Цит. за: Фіалко В. "Пластична драматургія" Данила Лідера // Науковий вісник КНУТК. 2017, вип. 21. – С.63 – 68.
Михайлова А. Образ спектакля / А. Михайлова. – М.: Искусство, 1978. –247с.
Михайлова А., Кречетова Р. Давид Боровский / А. Михайлова, Р. Кречетова. – М.: Артист. Режиссер. Театр. 2002. – 270с.
Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ століття. К.: Інтертехнологія, 2006. – 1053с.
Овчаренко Е. Приховані міфи [Електронний ресурс] / Е. Овчаренко. – Режим доступу: https://i-ua.tv/culture/14891-prykhovani-vytoky-mifu
Островерх О. Щеплення Лідером, або Досвід конфліктного монтажу / О. Островерх // Антиквар. – 2017. – № 5–6 (102). – С. 60–65.
Резнік О. Л. Досвід театралізації дійства: зміна функціонального поля сценографії України в кінці ХХ століття / О. Л. Резнік // Вісник ХДАДМ. – 2014. – № 2. – С.94 – 97.
Роготченко О. Соціалістичний реалізм і тоталітаризм / О. Роготченко. К.: Феникс, 2007. – 608 с.
Руденко-Краєвська Н. Сценографічні персонажі Тетяни Медвідь / Н. Руденко-Краєвська // Культура України. – 2021. – Вип. 71. – С.111 – 118.
Саква О. Соляріс Данила Лідера / О. Саква // Антиквар. – 2017. – № 5–6 (102). – С. 8–18.
Смолич Ю. Українські драматичні театри у сезоні 1927-28 року / Ю. Смолич // Життя і революція, 1928. – № ІХ. – С.146 – 158.
Сулименко С. Формування особистості / С. Сулименко // Український театр. – 1985. – № 3. – С 23 – 26.
Сушицький Б. Нові завдання художника на театрі / Б. Сушицький // Радянський театр. – 1931. – № 19–20. – С. 10–11.
Фіалко В. "Нова хвиля" сценографів українського театру 80-х років ХХ століття / В. Фіалко // Мистецтвознавчі записки. – 2014, №26,- С. 277 – 287.
Фіалко В. Український театр 1970-х – 1980-х років: режисерсько-сценографічні пошуки / / В. Фіалко // Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ століття. – К.: Інтертехнологія, 2006. – С. 607–694.
Френкель М. Современная сценография / М. Френкель. – К.: Мистецтво, – 1980, – 30 с.
Хмурий В. Анатоль Петрицький / В. Хмурий // Життя і революція. – 1928. – № 3. – С. 141 – 160.
Чечик В. Театрально-декораційне мистецтво Харкова: Авангардні пошуки 1910 – 1920 років. Автореф. дис. канд. Наук / В. Чечик. – Х., 2006. – C.20.
Шпакович О. Сценографічна діяльність М. Кипріяна в 60-х роках ХХ ст. / О. Шпакович // Народознавчі зошити. – 2020. – № 1 (151). – С. 233 – 244.
Манилов В. Гонки за Лідером / В. Манилов // Кіно – Tеатр, 1995, №2. – С.44 – 48.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Вісник: Українські культурологічні студії

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомтеся з політикою за посиланням: https://ucs.knu.ua/law