Досвід абсурду: екзистенціалістська парадигма та парадигма театру абсурду (на прикладі твору С. Бекета "Не я")

Автор(и)

  • О. О. Вербівська Київський національний університет імені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.17721/UCS.2021.1(8).08

Ключові слова:

абсурд, образ-переживання, сміх, часово-просторові координати

Анотація

Розкрито поняття абсурду в межах екзистенціалістської парадигми, тобто автороцентрично влаштованого досвіду абсурду, заснованого на втраті сенсу та відчаї екзистенційного порядку, й парадигми театру абсурду, для якого характерне підкреслення комічності ситуації, частково на базі аналізу монологічної вистави С. Бекета "Не Я". Для розгляду "Не Я" використано поняття образу-переживання, узяте зі сфери кінематографу. Компоненти образу-переживання, що сприяють витворенню тканини кінематографічної реальності та зобов'язують суб'єкта цієї реальності до тих чи інших дій, суголосні смисловій напруженості вистави, у якій найважливіше місце відведено абсурдистському образотворенню на базі метафори голосу, що виконує функцію екрана, за яким приховується дитяча травма героїні. "Не Я" відзначається емфатичним значенням абстрагованості від декорацій, завдяки чому вистава втрачає статус сценічної театральності.

Посилання

Мукаржовский Я. Исследования по эстетике и теории искусства / Я. Мукаржовский. – М.: Искусство, 1994. – С. 396–410.

Beckett, S. Not I / S. Beckett. – London: Faber&Faber, 1973. – 16 p.

Beckett, S. Waiting for Godot: A Tragicomedy in Two Acts / S. Beckett. – New York: Grove Press, 1954. – 132 p.

Bergson, H. Laughter: An essay on the meaning of the comic / H. Bergson. – New York: Macmillan Company, 1911. – 200 p.

Camus, A. The Myth of Sisyphus / A. Camus. – New York: Penguin Random House, 2018. – 160 p.

Camus, A. The Stranger / A. Camus. – New York: Penguin Random House, 1989. – 123 p.

Deleuze, G. Cinema 1: The Movement-Image / G. Deleuze. – Minneapolis: University of Minnesota Press, 1997. – 250 p.

Ionesko, E. The Bald Soprano and Other Plays / E. Ionesko. – New York: Grove Press, 1982. – 160 p.

Завантаження

Опубліковано

29.07.2021

Номер

Розділ

ПРАКТИЧНА КУЛЬТУРОЛОГІЯ

Як цитувати

О. О. Вербівська. 2021. “Досвід абсурду: екзистенціалістська парадигма та парадигма театру абсурду (на прикладі твору С. Бекета ‘Не я’)”. Вісник: Українські культурологічні студії 1 (8): 37-40. https://doi.org/10.17721/UCS.2021.1(8).08.