Теорія та практика креативності: виклики пандемічного періоду
DOI:
https://doi.org/10.17721/UCS.2021.1(8).09Ключові слова:
пандемічний період, світ мистецтва, сучасні музейні креативні практики, співтворчість, художня комунікація, культура сприйняттяАнотація
Присвячено аналізу проблеми адаптації мистецького середовища до викликів глобальної кризи співтворчості, що спричинена сучасною пандемічною ситуацією. Зазначено, що істотні зміни, які характеризують сучасну соціально-культурну ситуацію, визначили посилену увагу науковців – теоретиків та практиків мистецького світу, до проблем гуманітаризації всіх напрямів людської діяльності, зокрема і її комунікативної складової. Проблема фізичного виживання людства в умовах глобальної пандемії перетворилася на проблему виживання світу мистецтва, його акторів, проблему свободи і доступності художньої комунікації як суспільного блага: мистецтво стає дедалі більш суспільно необхідним для подолання іншої епідемії – "епідемії самотності". Дослідження ґрунтується на розумінні того, що в цих надзвичайних обставинах саме співтворчість стає дієвою формою культурного опору соціальному дистанціюванню, протидії хаосу думок, почуттів та дій. Це суспільно важливий процес піднесення чуттєво-емоційної комунікації до вищих рівнів діалогічного естетичного освоєння світу.
Здійснено аналіз колективних зусиль найвідоміших музеїв світу з підтримання світу мистецтва завдяки креативізації форм і способів художньої комунікації та її підтримки. Стале майбутнє мистецтва отримує ресурси, що відкриваються завдяки накопиченню культурного капіталу солідарних дій музейних й інших організацій та уважного ставлення до їхньої якості у процесі впровадження інновацій. Пошуки способів художньої комунікації в період збільшення соціальної дистанції примусили музеї не тільки діджиталізувати предметну частину власних художніх експозиційних скарбниць, але й працювати над кардинальною зміною форматів подій. Завдяки перетворенню сучасних галерей та музеїв на інклюзивні простори історія мистецтва, представлена сучасними музейними практиками, усупереч аргументам життя отримує нове дихання, яскраво демонструючи сталість ресурсів досвіду індивідуальної та спільної креативності.
Зроблено висновок, що період "кризової креативності" стає не просто часом відповідей на зовнішні виклики, що назрівали роками, а часом самоорганізації, самовпорядкування світу мистецтва (музеїв, художніх галерей, артіндустрії, творчості окремих митців). Цей безпрецедентний час потребував знаходження нових моделей співтворчості. Вони випробовуються на спроможність створювати умови для збереження, підтримання й обміну культури особистісних переживань у реальному часі, що сформована попередньою історією діалогу – творчого спілкування автора і глядача. Межі творів мистецтва і виставкових просторів, що звужені фізичною відсутністю глядачів, усуваються завдяки розширенню живого контенту за допомогою впровадження інноваційних форм творчої комунікації.
Посилання
Бишоп К. Антагонизм и эстетика взаимодействия / К. Бишоп // Невозможное сообщество. – Москва: Моск. музей соврем. искусства, 2015. – Кн. 3: Антология. – С. 148-170.
Бишоп К. Искусственный ад: партиципаторное искусство и политика зрительства / К. Бишоп. – М.: V-A-C press, 2018. – 528 с.
Буррио Н. Реляционная эстетика. Постпродукция / Н. Буррио. – М.: Ад маргинем пресс, 2016. – 216 с.
Буррио Н. Соприсутствие и доступность: теоретическое наследие Феликса Гонсалес-Торреса. [Електронний ресурс] / Н. Буррио // Реляционная эстетика. Постпродукция. – М.: Ад Маргинем пресс, Музей "Гараж", 2016. – Режим доступу: https://artguide.com/posts/1071
Маслікова І. У пошуках спільного блага: етичні колізії соціальних практик. Монографія / І. Маслікова. – К.: Вид. "Міленіум", 2018.– 338с.
Adorno T., Horkheimer M. The Culture Industry: Enlightenment as Mass Deception. [Електронний ресурс] / T. Adorno, M. Horkheimer – Режим доступу: https://www.marxists.org/reference/archive/adorno/1944/culture-industry.htm
Artnet News [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://news.artnet.com/art-world/editors-picks-april-13-2020-1827048
Benjamin W. The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. [Електронний ресурс] / W. Benjamin – Режим доступу: https://www.marxists.org/reference/subject/philosophy/works/ge/benjamin.htm
Davis B. How We Should Reimagine Art's Mission in the Time of "Social Distancing" , March 23, 2020. [Електронний ресурс] / B. Davis – Режим доступу: https://news.artnet.com/opinion/social-distancing-art-1810029
Google Arts & Culture [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://artsandculture.google.com/
Horning R. The Price of Shares. [Електронний ресурс] / R. Horning // Out of Practice Ten Issues of Even, 2015–18. – Режим доступу: http://evenmagazine.com/the-price-of-shares/
Rea N. Dawn of the Online Biennial Era? The Biennale of Sydney Becomes the First Major International Art Show to Go Virtual, March 23, 2020. [Електронний ресурс] / N. Rea – Режим доступу: https://news.artnet.com/art-world/the-biennale-of-sydney-is-moving-online-1811871
Smith William S. The cultural bailout we need has been a long time coming, March 19, 2020. [Електронний ресурс] / William S. Smith – Режим доступу: https://www.artnews.com/art-in-america/features/cultural-bailout-pandemic-1202681648/
Smith William S. Tableaux vivants are giving us life during the pandemic, May 8, 2020. [Електронний ресурс] / William S. Smith – Режим доступу: https://www.artnews.com/art-in-america/features/tableaux-vivants-replicate-art-masterpieces-during-covid-19-quarantine-1202686492/
The British Museum [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.britishmuseum.org/collection
The British Museum, Blog [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://blog.britishmuseum.org/europe-and-the-world-a-symphony-of-cultures/
The Louvre [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.louvre.fr/en/online-tours#tabs
The Metropolitan Museum of Art [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.metmuseum.org/
The Met Report, March 2020–2021 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.metmuseum.org/-/media/files/blogs/now-at-the-met/the-met-report.pdf?la=en
The National Gallery of Art. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.nga.gov/
The National Gallery of Art, Washington [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.nga.gov/education/teachers/lessons-activities/pre-k.html
The Vatican Museums. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.museivaticani.va/content/museivaticani/en.html
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Вісник: Українські культурологічні студії

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомтеся з політикою за посиланням: https://ucs.knu.ua/law