"Лаокоон" Г. Е. Лессінга: потенціал семантичного підходу

Автор(и)

  • Г. Д. Миленька Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого

DOI:

https://doi.org/10.17721/UCS.2020.1(6).05

Ключові слова:

семантичний аспект, знаки, поезія, живопис, музика, просторове мистецтво, часове мистецтво, види мистецтва

Анотація

У статті розглянуто теоретичні дослідження, присвячені безпосередньо критичному осмисленню теорії знаків Г.Е.Лессінга. Зіставлені різні погляди на семантичний аспект його трактату "Лаокоон" в естетичній думці ХVІІІ‒ХХ ст., внаслідок чого виявлено дискусійний характер авторських підходів до обґрунтованої Лессінгом семантичної різниці між видами мистецтва.

Здійснена спроба проаналізувати погляди на теорію знаків Г. Е. Лессінга, що викладені у працях Й. Г. Гердера ("Критичні ліси"), Р. Інгардена ("Дослідження з естетики") і Є. Басіна ("Мистецтво і комунікація"), які присвячені безпосередньо дослідженню семантичної проблематики "Лаокоона". У зіставленні позицій Є. Басіна і Р. Інгардена щодо теорії знаків Лессінга виявлено дискусійний характер їхніх суджень стосовно обґрунтованої у "Лаокооні" специфіки знаків, які використовуються у поезії. У статті також вперше розглянуті міркування Лессінга щодо можливості з'єднання різних видів мистецтва, обмеженість сполучення яких залежить від специфіки знаків, що використовуються тим чи іншим видом мистецтва, а також підкреслено продуктивність закладеної німецьким мислителем ідеї.

Посилання

Балаш Б. Кино. Становление и сущность нового киноискусства / Б. Балаш [пер. с нем. М. П. Брандес. Общая редакция и предисловие Р. В. Юренева]. – М.: Прогресс, 1968. – 328 с.

Балаш Б. Культура кино / Б. Балаш [пер. с нем., под ред. и с предисл. А. Пиотровского]. – Л.-М.: Госиздат, 1925. – 96 с.

Басин Е. Я. Искусство и коммуникация: очерки из истории фило- софско-эстетической мысли / Е. Я. Басин – М.: МОНФ, 1999. – 240 с.

Вартанов Ан. Образы литературы в графике и кино / Ан. Вартанов – М: Изд-во Академии наук СССР, 1961. – 312 с.

Гердер И. Г. Избранные сочинения / И. Г. Гердер [вст. статья В. М. Жирмунского]. – М.-Л.: Художественная литература, 1959. – VІІ‒LІХ, 392 с.

Гулыга А. В. Гердер / А. В. Гулыга [Издание 2-е, доработанное] – М.: Мысль, 1975. – 181 с.

Ингарден Р. Исследования по эстетике / Р. Ингарден. – М.: Издательство иностранной литературы, 1962. – 572 с.

Кассирер Э. Философия Просвещения / Э. Кассирер [Пер. с нем.] – М.: Российская политическая энциклопедия" (РОССПЭН), 2004. – 400 с. (Серия "Книга света").

Лессинг Г.Э. Лаокоон, или О границах живописи и поэзии / Г. Э. Лессинг [редакция, вст. статья Г. М. Фридлендера ]. – М.: Худо- жественная литература, 1957.– 519 с.

Поляков М. В мире идей и образов. Историческая поэтика и те- ория жанров / М. Поляков. – М.: Советский писатель, 1963. – 367 с.

Реале Дж. и Антисери Д. Западная философия от истоков до наших дней В 4 т. / Дж. Реале и Д. Антисери. ‒ Т. 3. ‒ СПб.: Пневма, 2010. – 868 с.

Завантаження

Опубліковано

21.07.2020

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНА КУЛЬТУРОЛОГІЯ

Як цитувати

Г. Д. Миленька. 2020. “‘Лаокоон’ Г. Е. Лессінга: потенціал семантичного підходу”. Вісник: Українські культурологічні студії 1 (6): 23-27. https://doi.org/10.17721/UCS.2020.1(6).05.