Драматургічні пошуки на теренах "філософії абсурду": досвід сучасного осмислення

Автор(и)

  • Є. В. Миропольська Київський національний університет імені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.17721/UCS.2020.1(6).14

Ключові слова:

"філософія абсурду", естетика, мистецькі практики, драматургія абсурду

Анотація

У статті відтворено логіку розвитку "філософії абсурду" – терміна інтелектуальної традиції, пов'язаної з атрибутивною характеристикою відносин людини з навколишнім світом. Висвітлено найпродуктивніші ідеї "філософії абсурду" – нон-конформізм, опір нав'язуванню чужих думок, бунт, свобода та ін. "Філософія абсурду" – це філософська концепція, що розглядає людину у контексті її неминучих стосунків зі світом, позбавленим смислу і ворожим людській індивідуальності, що породжує "абсурдну свідомість". Розкрито нюанси "філософії абсурду" в мистецьких прак- тиках XX – перших двох десятиліть XXI ст., зокрема в драматургії абсурду.

Здійснена спроба продемонструвати, що естетика театру абсурду пов'язана з життям людей, досвідом їхніх переживань, з відчуттям, що абсолютно все безглузде та ірраціональне, що людина з самого народження перебуває в непоясненій і непояснюваній ситуації. Цей театр підпадає під ключові поняття постмодернізму – ризома, надреалізм, лабіринт, бунт проти авторитетів тощо.

Посилання

Асмус В. Ф. Избранные философские труды / В. Ф. Асмус. ‒ М.: МГУ, 1969. ‒ Т. 1. ‒ 412 с.

Бахтин М. Эстетика словесного творчества / М. Бахтин. ‒ М.: Искусство, 1979. ‒ 424 с.

Бергсон А. Два источника морали и религии / А. Бергсон. ‒ М.: Канон, 1994. – 384 с.

Всемирная энциклопедия. Философия. – М.: АСТ-Минск: Харвест, 2001. – 1312 с.

Деррида Ж. Голос и феномен / Ж. Деррида – СПб.: Алетейя, 1999. – 208 с.

Ионеско Э. Ионеско / Э. Ионеско. – СПб.: Симпозиум, 1999. – 608 с.

Ионеско Э. Между жизнью и сновидением / Э. Ионеско. // Иностранная литература. – 1997. – No 10. – С. 117‒156.

Камю А. Вибрані твори в трьох томах / А. Камю – Харків: Фоліо, 1996‒1997. – Т. 3. – 623 с.

Каст Верена. Сизиф / Верена Каст. – М.: М. М. Москалец, 2017. – 160 с.

Ницше Ф. Сочинения в 2-х тт. / Ф. Ницше. – М.: Мысль, 1990. – Т. 2. – 829 с.

Новейший философский словарь. – Мн.: Изд. В. М. Скакун, 1999. – 896 с.

Павич М. Пейзаж, нарисованный чаем / М. Павич – СПб.: Алетейя, 1998. – 384 с.

Проскурникова Т.Б. Театр Франции. Судьбы и образы / Т. Проскурникова. – СПб.: Алетейя, 2002. – 472 с.

Театр парадокса. – М.: Искусство, 1991. – 300 с.

Театр. Пространство. Тело. Диалог. – Харьков: Гуманитарный центр, 2017. – 312 с.

Федосова Анна. О добрых и недобрых лицах, о любви и границах / Анна Федосова. – М.-СПб: Добросвет, 2018. – 160 с.

Философия эпохи постмодернизма. – Минск: Красико-принт, 1996. – 208 с.

Ялом Эрвин. Экзистенциальная терапия / Эрвин Ялом. – М.: Независимая фирма "Класс". – 2015. – 480 с.

Ясперс К. Смысл и назначение истории / К. Ясперс. – М.: Республика, 1994. – 527 с.

Golomb, J. Camu's ideal of authentic life // Philosophy Today / J. Golomb. – Fall 1994. ‒ Volume 38, USA. Michigan. – P. 268‒277.

Завантаження

Опубліковано

21.07.2020

Номер

Розділ

ПРАКТИЧНА КУЛЬТУРОЛОГІЯ

Як цитувати

Є. В. Миропольська. 2020. “Драматургічні пошуки на теренах ‘філософії абсурду’: досвід сучасного осмислення”. Вісник: Українські культурологічні студії 1 (6): 64-68. https://doi.org/10.17721/UCS.2020.1(6).14.