Інформаційна культура та кіберкультура в контексті розвитку сучасного суспільства
DOI:
https://doi.org/10.17721/UCS.2019.2(5).14Ключові слова:
культура, інформаційна культура, кіберкультура, суспільство, сучасне суспільствоАнотація
Метою статті є здійснити соціально-філософську концептуалізацію феномена інформаційної культури та кіберкультури як новітніх чинників, що обумовлюють розвиток сучасного суспільства. Автори довели, що концепти інформаційної культури та кібер-культури постають єдністю смислів теоретичних узагальнень щодо розуміння сутності сучасного суспільства. Обґрунтовано, що головною умовою та наслідком розвитку сучасного суспільства є виникнення інформаційної культури і кіберкультури, які виступають єдністю ціннісних взірців технічного, інформаційного та технологічного рівнів розвитку цивілізації, що одночасно формує новий тип людини, яка реалізується у двох вимірах – реальному (фізичному, соціальному) та віртуальному. Сучасне суспільство знаходить- ся у стані докорінних, масштабних, системних перетворень, наслідком яких є новий етап розвитку відношень "людина–світ", "людина–суспільство", "людина–людина". Прогресивні здобутки техносфери кінця ХХ ‒ початку ХХІ ст. створили нові умови розвитку суспільства і людини. Ці досягнення одночасно як ускладнили, так і спростили соціальні зв'язки і відношення. Так з'явились і розвиваються – електронна економіка, електронна освіта, електронна система державного управління, електронний туризм та ін. Разом з тим культура набуває нового виміру розвитку. Вона переноситься у сферу Інтернету, мережевих співтовариств і характеризується як інформаційна культура, кіберкультура, що формує якісно новий світогляд з відповідними ціннісними установками, нормами, соціальними ролями і моделями поведінки сучасної людини.
Посилання
Бодрийяр Ж. Система вещей: пер. с французского и сопроводи- тельная статья С. Зенкина / Ж. Бодрийяр. – М.: Рудомино, 2001. – 219 с.
Воронкова В. Г. Формування інформаційної культури особистості як умова успішної адаптації людини до життя в інформаційному суспільстві / В. Г. Воронкова. // Збірник наукових праць "Гілея: науковий вісник". Філософські науки. ‒ 2014. ‒ Вип. 86. – С. 198–203.
Дери М. Скорость убегания: киберкультура на рубеже веков [Електронний ресурс] / М. Дери [пер. с анг. Т. Парфеновой]. ‒ Екатеринбург: УльтраКультура; М: АСТ МОСКВА, 2008. – Режим доступу: http:marsexx.ru/lit/deryescape.html
Десятерик Д. Віртуальна реальність [Електронний ресурс] / Д. Десятерик. – Режим доступу: http://www.day.kiev.ua/uk/article/ cuspilstvo/virtualna-realnist
Иванов Д. В. Виртуализация общества / Д. В. Иванов. – СПб.: Петербургское Востоковедение, 2002. ‒ 224 с.
Иванов М. С. Психология самореализации личности в компьютерной игровой деятельности / М. С. Иванов. – Кемерово: Кузбас- свузиздат, 2008. – 151 с.
Кириллова Н. Б. Медиакультура: от модерна к постмодерну: монография (2-е изд., перераб. и доп.) / Н. Б. Кириллова. – М.: Акаде- мический Проект, 2006. – 448 с.
Корабльова В. М. Соціальні смисли ідеології: монографія / В. М. Корабльова. – К.: ВАДЕКС, 2014. ‒ 349 с.
Куриленко І. А. Посткультура / медіакультура / кіберкультура / транскультура / протокультура: аспекти термінологічної семантики / І. А. Куриленко // Культурологія. ‒ Вип. 60. – С. 68–76.
Кутырёв В. Время Mortido / В. Кутырёв. ‒ С-Пб.: Алетейа. Се- рия (Тела Мысли), 2012. ‒ 336 с.
Милитарев В. Ю. Информационная культура эпохи НТР / В. Ю. Милитарев, И. М. Яглом // Информатика и культура. – Новоси- бирск: Наука, Сибирское отделение, 1990. – С. 94–108.
Негодаев И. А. Информатизация культуры / И. А. Негодаев // Общественные науки, 2004. ‒ No 3. ‒ С. 106–112.
Носов Н. А. Виртуальная психология / Н. А. Носов. – М: Ар- граф, 2000. – 432 с.
Ортега-і-Гассет Х. Бунт мас: пер. з іспанської В. Бурггардт / Х. Ортега-і-Гассет. – К.: Основи, 1994. – 424 с.
Петлин М. А. Постмодерная культура – киберкультура / М. А. Петлин // Омский научный вестник, 2013. ‒ No 5 (122). ‒ С. 121–124.
Рамський Ю. С. Формування інформаційної культури особи – пріоритетне завдання сучасної освітньої діяльності / Ю. С. Рамський // Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання: Зб. наук. праць. – К.: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2004 – Вип. 8. ‒ C. 19‒42.
Скворцов Л. В. Информационная культура и цельное знание: избранные труды / Л. В. Скворцов; РАН ИНИОН. – М., 2001. – 288 с.
Соловьев А. В. Динамика культуры информационной эпохи: монография / А. В. Соловьёв. Ряз. гос. ун-т им. С. А. Есенина. ‒ Рязань, 2009. ‒ 228 с.
Уэбстер Ф. Теории информационного общества [пер. с англ.] / Ф. Уэбстер. – М.: Аспект Пресс, 2004. – 400 с.
Шрейдер Ю. А. Проблемы развития инфосреды и интеллект специалиста / Ю. А. Шрейдер // Интеллектуальная культура специалиста. – Новосибирск: Наука, 1988. – С. 110‒136.
Masuda Y. The Information Society as Postindustrial Society. ‒ Wash.: WorldFuture Soc., 1983. – 178 p.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Вісник: Українські культурологічні студії

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомтеся з політикою за посиланням: https://ucs.knu.ua/law