Вигадка в обґрунтуванні "справжності": як радянські хореографи обґрунтовували народний характер своїх творів

Автор(и)

  • І. В. Нарський Ольденбурзький університет ім. Карла фон Оссецького

DOI:

https://doi.org/10.17721/UCS.2019.1(4).12

Ключові слова:

радянська самодіяльність, народний танець, нотація хореографічного матеріалу, винайдена традиція, "справжня культура"

Анотація

У статті окреслюється місце танцювальної художньої самодіяльності в офіційній радянській культурі і роль фахівців хореографічної справи в її розвитку. Пояснюються мотиви радянських експертів у танцювальному мистецтві, які часто надихали їх на вигадані розпові-ді про збирання хореографічного фольклору. Тим самим робиться спроба реконструювати логіку уявлень радянських фахівців з народно-го танцю про предмет їхніх захоплень і професійних занять. У підсумку автор приходить до висновку, що ритуалізовані розповіді про вивчення фольклорних витоків хореографами-постановниками були важливим аргументом на підтвердження "народних коренів" радянської хореографічної творчості, що парадоксальним чином мобілізувало вигадку на обґрунтування "справжнього".

Посилання

Алексютович Л. Белорусские народные танцы, хороводы, игры / Л. Алексютович. – Минск: Вышэйшая школа, 1978. – 530 с.

Бессмертная О. Спор авангардистской и соцреалистической утопий: "Веселые ребята" – почему не "Пастух из Абрау-Дюрсо"? (Два сценария первой советской музыкальной комедии) / О. Бессмертная // От великого до смешного... Инструментализация смеха в российской истории ХХ в. – Челябинск: Каменный пояс, 2011. – С. 192–221.

Богданов К. Vox populi: Фольклорные жанры советской культуры / К. Богданов. – М.: Новое литературное обозрение, 2009. – 368 с.

Гоголь Н. Петербургские записки // Гоголь Н. В. Собрание сочи- нений. Т. 6. – М.: Гослитиздат, 1959. – 563 с.

Ефименкова Б. Танцевальные жанры в творчестве замечатель- ных композиторов прошлого и наших дней / Б. Ефименкова. – М.: Госу- дарственное музыкальное издательство, 1962. – 54 с.

Захаров Р. Слово о танце / Р. Захаров. – М.: Молодая гвардия, 1977. – 160 с.

Захаров Р. Сочинение танца: страницы педагогического опыта / Р. Захаров. – М.: Искусство, 1983. – 224 с.

Карташова Н. Воспитание танцем. Заметки балетмейстера / Н. Карташова. – Челябинск: Южно-Уральское кн. изд-во, 1976. – 112 с.

Олофинский Н. Так родился танец / Н. Олофинский // Художест- венная самодеятельность. – 1959. – No 6. – С. 21‒24.

Постановление ЦК ВКП(б) "О перестройке литературно- художественных организаций", 23 апреля 1932 г. // КПСС в резолюциях и решениях съездов, конференций и пленумов ЦК. – М., 1984. ‒ Т. 5, изд. 9-е. – С. 407–408.

Пуртова Т. Танец на любительской сцене (ХХ век: достижения и проблемы) / Т. Пуртова. – М.: ГРДНТ, 2006. – 168 с.

Слонимский Ю. В честь танца / Ю. Слонимский. – М.: Искусство, 1968. – 372 с.

Сокольская А. Танцевальная самодеятельность / А. Сокольская // Самодеят. худож. творчество в СССР: Очерки истории. 1930–1950 гг. – СПб.: Дмитрий Булавин, 2000. – С. 99–146.

Соцреалистический канон: сб. статей / под ред. Х. Гюнтера и Е. Добренко. – СПб.: Акад. проект, 2000. – 1036 с.

Сударкин Ф. Так рождается танец / Ф. Сударкин // Клуб. – 1952. – No 4. – С. 11–12.

Сухишвили И. Заметки о народном танце / И. Сухишвили // На- родное творчество. – 1938. – No 8. – С. 28–32.

Уральская В. "Мы все ваши ученики..." / В. Уральская // Клуб и худож. самодеятельность. – 1980. – No 17. – С. 12–14.

Уральская В., Соколовский Ю. Народная хореография / В. Ура- льская, Ю. Соколовский. – М.: Искусство, 1972. – 72 с.

Устинова Т. Сценическое воплощение танца / Т. Устинова // Ху- дожественная самодеятельность. – 1958. – No 11. – С. 7–10.

Хривохижа А. Ятранские сокровища / А. Хривохижа // Клуб и ху- дожественная самодеятельность. – 1964. – No 14. – С. 22–24.

Хуршудян Г. Труд и песня / Г. Хуршудян // Клуб и художествен- ная самодеятельность. – 1970. – No 6. – С. 36–38.

Чижик А. За культуру народного танца / А. Чижик // Художествен- ная самодеятельность. – 1958. – No 5. – С. 32–34.

Эльяш Н. Образы танца / Н. Эльяш. – М.: Знание, 1970. – 240 с.

Angerstein W. Volkstänze im deutschen Mittelalter / W. Angerstein. – Berlin: C.G. Lüderizsche Verlagsbuchhandlung, 1868. – 850 S.

Bendix R. In Search of Authenticity. The Formation of Folklore Studies / R. Bendix. – Madison: The University of Wisconsin Press, 1997. – 320 pp.

Dorson R. Fakelore / R. Dorson // Zeitschrift für Volkskunde. – 1969. – Bd. 65. – S. 56–64.

Goldschmidt A. Handbuch des deutschen Volkstanzes. Systematische Darstellung der gebräuchlichsten deutschen Volkstänze: Textband. 4. Aufl. / A. Goldschmidt. – Berlin: Henschelverlag Kunst du Gesellschaft, 1981. – 314 S.

Hobsbawm E., Ranger T. Invention of Tradition / E. Hobsbawm, T. Ranger. – Cambridge: Cambridge University Press, 1983. – 320 pp.

Hroch M. Social Preconditions of National Revival in Europe. A Comparative Analysis of the Social Composition of Patriotic Groups among the Smaller European Nations / M. Hroch. – Cambridge: Cambridge University Press, 1985. – 229 pp.

Jeschke C. Tanzschrifte: Ihre Geschichte und Methode. Die illustrier- te Darstellung eines Phänomens von den Anfängen bis zur Gegenwart / C. Jeschke. – Bad Reichenhall: Comes Verlag, 1983. – 500 S.

Moser H., Zoder R. Deutsches Volkstum in Volksschauspiel und Volks- tanz / H. Moser, R. Zoder. – Berlin: Walter der Gruyter & Co, 1938. – 184 S.

Satjukov S., Gries R. Zur Konstruktion des "sozialistischen Helden": Geschichte und Bedeutung / R. Gries, S. Satjukov // Sozialistische Helden. Eine Kulturgeschichte von Propagandafiguren in Osteuropa und der DDR. – Berlin, 2002. – S. 15–34.

Shay A. Choreographic politics: state folk dance companies, representation, and power / A. Shay. – Middletown: Wesleyan University Press, 2002. – 272 p.

Shay A. Parallel Traditions: State Folk Dance Ensembles and Folk Dance in "The Field" / A. Shay // Dance Research Journal. – 1999. – Vol. 31, No. 1. – P. 29–56.

Stehrenberger С. Francos Tänzerinnen auf Auslandstournee. Folklore, Nation und Geschlecht im "Colonial Encorter" / С. Stehrenberger. –Bielefeld: transcript, 2013. – 340 S.

Завантаження

Опубліковано

29.07.2019

Номер

Розділ

ПРАКТИЧНА КУЛЬТУРОЛОГІЯ

Як цитувати

І. В. Нарський. 2019. “Вигадка в обґрунтуванні ‘справжності’: як радянські хореографи обґрунтовували народний характер своїх творів”. Вісник: Українські культурологічні студії 1 (4): 61-67. https://doi.org/10.17721/UCS.2019.1(4).12.