Симфонічність категорій "піднесене" та "прекрасне" у візантійській богословсько-естетичній традиції: семантичний аспект

Автор(и)

  • О. І. Матицин Шепетівська дитяча художня школа

DOI:

https://doi.org/10.17721/UCS.2017.1.07

Ключові слова:

піднесене, прекрасне, естетика, мистецтво, сакральне, культура

Анотація

Розглянуто визначення категорій"піднесене" та"прекрасне". Виявлено основні риси категорій "піднесене" та "прекрасне". Проаналізовано, у чому полягає симфонічність даних категорій. Показані можливості та контекст їх використання. Доведено, що діалектична природа процесу розгортання цих понять у контексті естетичної думки Візантії зумовлена наявністю елементів, аналогічних тим принципам, які в сучасній гуманістиці визначено як принципи, що характеризують симфонізм як особливу якість мислення. Визначені такі універсальні характеристики візантійської культури, як симфонічність і канон. Представлено розгорнуте пояснення зв’язку між категоріями "піднесене" та "прекрасне" у контексті візантійської богословсько-естетичної традиції. Доведено, що зв’язок між категоріями "піднесене" та "прекрасне" може відбуватися і відбувається в рамках візантійського канону через їхню симфонічність, співзвуччя у контексті божественного.

Посилання

Берк Э. Философское исследование о происхождении наших идей возвышенного и прекрасного; [пер. с англ. / Общ. ред., вступ. статья и коммент. Б. В. Мееровского] / Э. Берк. – М.: Искусство, 1979. – 237 с. – (История эстетики впамятниках и документах).

Блонский П. П. Философия Плотина / П. П. Блонский. – Моск-ва, Товарищество типографии А.И. Мамонтова, 1918. – 368 с.

Бычков В. В. Эстетика: учебник / В. В. Бычков. – М.: КНОРУС,2012. – 528 с.

Вельфлин Г. Основные понятия истории искусств. Проблема эволюции стиля в новом искусстве / Г. Вельфлин. – М.: В. Шевчук, 2009. – 344 с.

Кронгауз М. А. Семантика: Учебник / М. А. Кронгауз. – 2-е изд., испр. и доп. – М.: Издательский центр "Академия", 2005. – 352 с.

Кант И. Сочинения в 8-ми томах; [под общ. редакцией А. В. Гулыги] / И. Кант. – М.: Чоро, 1994. Т. II. – 1994. – 429 с.

Лосев А. Ф. Художественные каноны как проблема стиля / А. Ф. Лосев. // "Вопросы эстетики" – М., 1964. –№ 6. – С. 351–399.

Платон. Гиппий Больший // Полное собрание творений в XV томах. Т. 9; [пер. А. В. Болдырева] / Платон.– Ленинград: Academia, 1924. – 144 с.

Семантика и категоризация / [Фрумкина Р. М., Михеев А. М., Мостовая А. Д., Рюмина Н. А.]. – М.: Наука, 1991. – 164 с.

Чернышевский Н. Г. Избранные эстетические произведения; [aвт. вступ. статьи и коммент. У. А. Гуральник] / Н. Г. Чернышевский. – М.: Искусство, 1978. – 560 с.

Яковлев Е. Г. Эстетика: Учебное пособие / Е. Г. Яковлев. – М.: Гардарики, 2003. – 464 с.

Rosch E. Natural categories // Cognitive psychology. 1973. – Vol. 4. – P. 328–350.

Rosch E. Principles of Categorization // Cognition and Categorization. – Hillsdale NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1978. – P. 27–48.

Завантаження

Опубліковано

17.10.2017

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНА КУЛЬТУРОЛОГІЯ

Як цитувати

О. І. Матицин. 2017. “Симфонічність категорій "піднесене" та ‘прекрасне’ у візантійській богословсько-естетичній традиції: семантичний аспект”. Вісник: Українські культурологічні студії 1 (1): 30-34. https://doi.org/10.17721/UCS.2017.1.07.