Образ героя в сучасному українському кінематографі: моральні та соціокультурні колізії творення

Автор(и)

  • Альона Тимошенко Київський національний університет імені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.17721/UCS.2024.1(14).02

Ключові слова:

образ, герой, протагоніст, кіногерой, шлях героя, мономіф, трансформація, конфлікт, сучасна культура

Анотація

Вступ. Сучасний кінематограф віддзеркалює широкий спектр героїв, які стають символами свого часу та культури, що є актуальним для сучасних досліджень. Аналіз образів героїв дозволяє розкрити глибину їхніх моральних, соціокультурних та психологічних аспектів, з'ясовуючи тенденції та цінності сучасного суспільства. Мета дослідження – дослідити процес створення кіногероя, зокрема методи, стратегії та техніки, які автори застосовують для надання глибини та реалізму образам, та довести важливість вивчення героїв кіно в контексті сучасних викликів, таких як війни, конфлікти і соціальні зміни. Методи. Вивчення процесу створення героя в кіно виявляє методи та стратегії, які автори використовують для набуття образами глибини та реалістичності. Це важливо для розуміння того, як кіно формує нашу свідомість та впливає на сприйняття сучасної дійсності. Розуміння процесу створення героя в кіно може бути важливим і для аналізу сучасної культури, і для пошуку шляхів розв'язання конфліктів та побудови миру. У час, коли відбуваються світові політичні зміни, Україна третій рік перебуває у стані повномасштабної війни, світ змінюється прямо зараз, питання культури є найважливішими, бо саме вони відіграють важливу роль у формуванні нових сенсів та зв'язків, національної самоідентифікації та в міжкультурному сприйнятті один одного. У дослідженні використано метод інтерв'ю, а для концептуалізації матеріалу залучено оптику праць Карла Юнг і Джозефа Кемпбелла. Результати. Ідентифіковано основні етапи та методи створення образу героя; розкрити вплив авторських рішень на процес трансформації кіногероя; з'ясовано, як конкретний вибір авторів кіно впливає на розвиток образу героя протягом кіномистецького твору; проаналізовано віддзеркалення моральних, соціокультурних та психологічних аспектів у створенні та трансформації образу кіногероя; виявлено та розкрито значущість моральних конфліктів, соціокультурних впливів та психологічних аспектів у контексті зміни образу героя; наведено приклади, а також проаналізовано конкретні кіношедеври, що ілюструють трансформацію образу героя через шлях його створення. Висновки. Трансформації образу героя в сучасному кінематографі посутні й дуже важливі, оскільки вони істотно впливають на культуру та суспільство.

Посилання

Білодід, І. К. (Голова редкол.) (1970–1980). Словник української мови: в 11 т. Наукова думка. http://surl.li/unkil

Докаш, В. Образ і подоба Божа. В Українська релігієзнавча енциклопедія. https://ure-online.info

Кемпбелл, Дж. (2024). Тисячоликий герой (О. Мокровольський, Пер. з англ.). Terra Incognita. (Оригінал опубліковано 2008 р.)

Котова, І. (2016). Концепти герой та антигерой в американському кінодискурсі: когнітивний і прагматичний аспект [Дис. канд. філол. наук, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна]. http://surl.li/upupp

Лозинський, О., & Кожушко-Лозинська, І. (2018). Психологія кіномистецтва та кінематографічні уподобання молоді. Psychological Dimensions of Culture, Economics, Management: Science Journal. http://surl.li/unmhq

Міронова, Т. (2021). "Художні" та "візуальні" образи у сучасному образотворчому мистецтві. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: наук. журнал. http://surl.li/unkdb

Огієнко, І. (1962). Біблія в перекладі. Буття 1. Глава 2. British and Foreign Bible Society. http://surl.li/univx

Офіційний сайт Міністерства оборони України. (2024, 1 травня). http://surl.li/unmnb

Приходько, І. (2016). Дослідження поняття «образ» у гуманітарній парадигмі. Науковий вісник Херсонського державного університету, 25. http://surl.li/unkcm

Хорощак, К. (2020, 9 вересня). "Оскар" тепер вручатимуть за новими правилами: більше жінок, ЛГБТ та рас. Українська правда http://surl.li/unmkb

Юнг, К. Г. (2018). Архетипи і колективне несвідоме (К. Котюх, Пер.; О. Фешовець, наук. ред. укр. вид.), 2-ге опрац. вид. Астролябія.

Campbell, J. (1991). The Power of Myth. http://surl.li/unmim

Dancyger, K. (2010). The technique of film and video editing: history, theory, and practice. 5th ed.

Eder, J. (2008). Film Characters: Theory, Analysis, Interpretation. English outline of the German monograph: Die Figur im Film. Grundlagen der Figurenanalyse. Schüren

Mulvey, L. (1975). Visual Pleasure and Narrative Cinema. http://surl.li/unmiv

Subert, H. (2006). The power of film. Publisher: Michael Wiese Productions

Trubi, J. (2008). The_anatomy_of_story_22_steps_to_becomina master storyteller. Farrar, Straus and Giroux

Vogler, С. (1985). A Practical Guide to The Hero With a Thousand Faces by Joseph Campbell. http://surl.li/uoofs

Завантаження

Опубліковано

03.06.2024

Номер

Розділ

УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА

Як цитувати

Тимошенко, Альона. 2024. “Образ героя в сучасному українському кінематографі: моральні та соціокультурні колізії творення”. Вісник: Українські культурологічні студії 1 (14): 13-21. https://doi.org/10.17721/UCS.2024.1(14).02.