Монументальні мозаїки як місця пам'яти в публічних просторах України

Автор(и)

  • Максим Соклаков Київський національний університет імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0009-0002-4892-634X

DOI:

https://doi.org/10.17721/UCS.2024.1(14).03

Ключові слова:

радянський архітектурний модернізм, монументальні мозаїки, культурна спадщина, політика пам'яти, постпам'ять, оспорювана спадщина

Анотація

Вступ. Модерністські монументальні мозаїки як невід'ємна частина радянської культурної спадщини наявні в усьому урбаністичному просторі України. Переважно їхня цінність як об'єктів культурної спадщини досі не визнана, крім кількох винятків. Багато творів монументального мистецтва вже втрачені, а деякі залишаються під постійною загрозою. Вразливе становище модерністських мозаїк потребує ретельного перегляду політик пам'яти в Україні загалом.

Мета статті – дослідити можливість застосунку теоретико-методологічної бази студій пам'яти для аналізу соціо-культурної цінности радянських монументальних модерністських мозаїк у контексті їх руйнування внаслідок комерціалізації та декомунізації публічних просторів у пост-соціалістичних містах. Дослідницькі завдання – вивчити статус модерністських мозаїк у сучасному українському дискурсі збереження спадщини та концептуалізувати їх у межах студій пам'яти.

Методи. тематичні дослідження, наративний і текстовий аналіз, інтердисциплінарне поєднання культурології та студій пам'яти. Застосовано поняття "культурної пам'яти", синтез концептів "постпам'ять" та "місце пам'яти".

Результати. Створені українськими художниками-монументалістами радянського періоду модерністські мозаїки глибоко вкорінені в міське середовище. У межах студій пам'яти модерністські мозаїки цілком можуть слугувати "місцями пам'яти" радянського періоду, тим сприяти його переосмисленню й у подальшому формувати цілісний образ міської пам'яти та інклюзивну політику пам'яти в Україні.

Висновки. Теоретико-методологійна база студій пам'яти видається належним інструментом для аналізу соціокультурної цінности монументальних мозаїк. Існує потреба в продовженні досліджень у межах зароджуваного поля досліджень та в його подальшому залученні до розвитку дискурсу збереження української спадщини.

Посилання

Assmann, A. (2012). Spaces of memory. Forms and transformations of cultural memory. Nika-Centr [in Ukrainian]. [Ассман, А. (2012). Простори спогаду. Форми та трансформації культурної пам'яті. Ніка-Центр].

Bachynska, L. (2021). Synthesis of Arts in Soviet Architecture: stages of development, main directions, causes of their occurrence. Transfer of Innovative Technologies.

Balashova, O. (2016). How the Ukrainian House was skinned. The incurable disease of decommunization. Ukrainska pravda [in Ukrainian]. [Балашова, О. (2016). Як з Українського дому знімали шкіру. Невиліковна хвороба декомунізації. Українська правда]. https://life.pravda.com.ua/culture/2016/08/19/216764/

Blacker, U. (2020). Post-catastrophic city text: the city reading in the city in the postwar east and central Europe. City: History, Culture, Society, 8, 45–53. https://doi.org/10.15407/mics2020.08.045

Crețan, R. (2023). Postmemory sits in places: The relationship of young Romanians to the communist past. Eurasian geography and economics, 64(6), 679-704, https://doi.org/10.1080/15387216.2022.2052135

Fedoriv, P. (2018, May 11). Post-sotsialistychne misto. Yak prykhid kapitalizmu zumovyv dykyi miskyi rozvytok. MISTOSITE. https://mistosite.org.ua/uk/articles/post-sotsialistychne-misto-yak-prykhid-kapitalizmu-zumovyv-dykyi-miskyi-rozvytok

Halbwachs, M. (1980). The collective memory. Harper & Row.

Hirsch, M. (2008). The Generation of Postmemory. Poetics Today. https://doi.org/10.1215/03335372-2007-019

Hodyna, A. (2021). Heroe's alley in Chernihiv: changes in the perception of Soviet memory spaces in Ukraine (1991–2019). City: History, Culture, Society, 12(1), 61–83. https://doi.org/10.15407/mics2021.12.061

Horova, N. (2016). The phenomenon of artistic resistance in the cultural environment of Ukraine in the second half of the 1950s – the beginning of the XXI century (on the example of the work of Ada Rybachuk and Volodymyr Melnychenko). National Academy of Arts of Ukraine, Institute of problems of contemporary art [in Ukrainian]. [Горова Н. Явище мистецького супротиву в культурному середовищі України другої половини 1950-х – початку XXI століття (на прикладі творчості Ади Рибачук і Володимира Мельниченка). Національна академія мистецтв України, Інститут проблем сучасного мистецтва]. http://www.mari.kiev.ua/sites/default/files/inline-files/Diser_N_V_Gorova.pdf

Kharkhun, V. (2017, April 15). Communism as a Museum Exhibit: Soviet Heritage as an Object of Memory Policy in Ukraine. Ukraina Moderna [in Ukrainian]. [Харкун, В. (2017, Квітень 15). Комунізм як музейний експонат: радянська спадщина – об'єкт політики пам'яті в Україні. Україна Модерна].

Korolenko, B. (2015, November 15). Funeral of gods. How Ukraine cleanses itself of the totalitarian legacy. Ukrainskyi tyzhden. 47(419) [in Ukrainian]. [Короленко, Б. (2015, Листопад 15). Похорон богів. Як Україна очищається від тоталітарної спадщини. Український тиждень. 47(419)]. https://tyzhden.ua/pokhoron-bohiv-iak-ukraina-ochyshchaietsia-vid-totalitarnoi-spadshchyny/

Kupriianova, I. (2015). Should we destroy cultural heritage with Soviet symbols? DW [in Ukrainian]. [Купріянова, І. (2015). Чи знищувати культурну спадщину із радянською символікою? DW]. https://www.dw.com/uk/культурна-спадщина-із-радянською-символікою-знищувати-чи-рятувати/a-18475501

Kurina, A. (2015). Save Ukrainian Mosaic. Appeal of cultural figures and public activists. Ukrainska pravda [in Ukrainian]. [Куріна, А. (2015). Save Ukrainian Mosaic. Звернення діячів культури і громадських активістів. Українська правда]. https://blogs.pravda.com.ua/authors/kurina/55c1c132946a6/

Marples, D. (2016, September 16). Decommunisation in Ukraine. Implementation, pros and cons. New Eastern Europe. https://neweasterneurope.eu/2016/09/16/decommunisation-in-ukraine/

Nikiforov, Y., Balashova, O. & German, L. (Eds.). (2017). Decommunized: Ukrainian Soviet mosaics. Osnovy Publishing.

Nikiforov, Y., & Baitsym, P. (2020). Art for Architecture. Ukraine. Soviet Modernist Mosaics from 1960 to 1990. DOM Publishers.

Nikolenko, D. (2016). Conflict of memories in city's public spaces. Urban studies III. NAUKMA Center for Urban Studies [in Ukrainian]. [Ніколенко, Д. (2016). Конфлікт пам'ятей у публічних просторах міста. Урбаністичні студії III. Центр урбаністичних студій НаУКМА].

Ochman, E. (2013). Post-Communist Poland – Contested Pasts and Future Identities. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203550830

Oliinyk, Y. (2016). An exhibition on decommunization opened in Kyiv. Radio Svoboda. [in Ukrainian]. https://www.radiosvoboda.org/a/27520630.html

On the condemnation of the communist and national socialist (Nazi) regimes, and prohibition of propaganda of their symbols. (2015). (Law of Ukraine, edition 27.07.2023, № 317-VIII). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/317-19#Text [in Ukrainian].

Portnov, A. (2015, April). On decommunization, identity, and historical laws in a slightly different way. Krytyka. [Портнов, А. (2015, Квітень). Про декомунізацію, ідентичність та історичні закони дещо інакше. Критика]. https://krytyka.com/ua/articles/pro-dekomunizatsiyu-identychnist-ta-istorychni-zakony-deshcho-inakshe

Prykhid, V. (2019, September 02). The slow death of Soviet mosaics [in Ukrainian]. [Прихід, В. (2019, Вересень 02). Повільна смерть радянських мозаїк]. Deutsche Welle. https://www.dw.com/uk/повільна-смерть-радянських-мозаїк/a-50228935

Rating Group Ukraine. (2014, May 5). Nostalgia for the USSR and attitudes towards certain figures [in Ukrainian]. [Ностальгія за СРСР та ставлення до окремих постатей]. http://ratinggroup.ua/research/ukraine/nostalgiya_po_sssr_i_otnoshenie_k_otdelnym_lichnostyam.html

Rose-Redwood, R., Alderman, D., & Azaryahu, M. (2008). Collective memory and the politics of urban space: an introduction. GeoJournal, 73(3), 161–164. http://www.jstor.org/stable/41148291

Shlipchenko, S. (2017). Decom job: notes on the decommunization of city spaces. City: History, Culture, Society, 2, 152–165. https://doi.org/10.15407/mics2017.02.152

Vlasenko, V. (2015). Symbols of totalitarianism. DW [in Ukrainian]. [Власенко, В. (2015). Символи тоталітаризму. DW]. https://www.dw.com/uk/що-робити-з-радянською-символікою-вуличного-соцреалізму/a-18639629

Vodotyka, T. (2017). Decommunization: The Process Matters, Not Only The Result. City: History, Culture, Society, 2, 101–111. https://doi.org/10.15407/mics2017.02.101

Завантаження

Опубліковано

03.06.2024

Номер

Розділ

УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА

Як цитувати

Соклаков, Максим. 2024. “Монументальні мозаїки як місця пам’яти в публічних просторах України”. Вісник: Українські культурологічні студії 1 (14): 22-26. https://doi.org/10.17721/UCS.2024.1(14).03.