Око камери: фотографічний погляд і питання візуального насильства

Автор(и)

  • Альміра Усманова Європейський гуманітарний університет

DOI:

https://doi.org/10.17721/UCS.2024.1(14).04

Ключові слова:

візуальне насилля, фотографічний Погляд, камера, етика Погляду, розщеплений суб'єкт, смерть у фотографії, війна

Анотація

Вступ. У цій статті автор розглядає структуру та форми функціювання фотографії як візуальної практики. Феномен фотографії як технологічно, так і історично пов'язаний з розвитком військової оптики, однак метафора вбивчого погляду увійшла в культурний лексикон набагато раніше. Мета статті – розкрити співвідношення поетики та етики фотографії як візуальної практики, а також проблему відповідальності погляду фотографа. Методи. Здійснено порівняльний аналіз зі специфікою організації та трансформації практики погляду в логіці вогнепальної зброї. У цьому контексті розглянуто синтагматичні зв'язки лексичних одиниць, що породжують наступні практики та спільні метафоричні зв'язки. Особливе місце відведено диференціації лексичних одиниць метафори смерті в контексті функціювання практики та дискурсу фотографії. У методологійній площині виокремлено одиниці текстового та лінгвістичного аналізу в контексті семіотики та тропології візуальної культури. Результати. Обґрунтовано засади антропологічної моделі "розщепленого суб'єкта", що формується візуальною практикою фотографії не лише в контексті протиставлення фотографа та того, кого фотографують, як іноформи суб'єкт-об'єктної опозиції, але й міри насильства фотографії як культурного продукту, споживання якого формує динаміку погляду споживача та підстави комунікації спільноти як споживацької аудиторії з цього приводу. Висновки. У підсумку автор доходить висновку про взаємозв'язок удосконалення техніки фотографічної апаратури, що розширює соціальне коло її споживачів та відповідно форми їх комунікації. Геометричне зростання практик фотографування трансформує форми соціального контролю, зокрема технологізує практику паноптизму. Соціальний тиск погляду чужого породжує "неминучість модальності побаченого" (Д. Джойс) та перманентність присутності Іншого.

Посилання

Agamben, G. (1998). Homo Sacer. Sovereign Power and Bare Life. Stanford University Press.

Bazin, А., & Gray, Н. (1960). The Ontology of the Photographic Image. Film Quarterly, 13(4), 4–9.

Berger, John. (1972). Ways of seeing. BBC and Penguin Books.

Carney, Ph. (2010). Crime, Punishment and the Force of Photographic Spectacle. In. Hayward, Keith, Presdee, Mike (eds). Framing Crime: Cultural Criminology and the Image. Routledge.

Chandler, D. (1998). Notes on The Gaze [online]. http://visual-memory.co.uk/daniel/Documents/gaze/gaze.html.

Didi-Huberman, G. (2003). Images malgré tout, Еd. de Minuit.

Ferrell, J., & Van De Voorde, С. (2010). The decisive moment: Documentary photography and cultural criminology. Routledge.

Foucault, M. (2012). Discipline and Punish. The Birth of the Prison. Allen Lane.

Jay, М. (1993). Downcast Eyes: The demigration of vision in twentieth century thought. University of California Press.

Kaplan, E. A. (1997). Looking for the other. Feminism Film and the Imperial gaze. Routledge.

Lacan, J. (1964/1978). Seminar XI: The Four Fundamental Concepts of Psychoanalysis. W.W. Norton and Co.

Mulvey, L. (1975). Visual Pleasure and Narrative Cinema. In Screen 16 (3), Autumn, 6–18.

Ousmanova, A. (Ed.). (2007). Visual (as)Violence. European Humanities University.

Pick, D. (1989). Faces of Degeneration: A European Disorder, c. 1848–1918. Cambridge University Press.

Rafter, N. H. (1997). Creating Born Criminals. University of Illinois Press.

Rafter, N. H. (2001). Seeing and believing: Images of heredity in biological theories of crime. Brooklyn Law Review, 67(1), 71–99.

Rose, J. (2005). Sexuality in the Field of Vision. Verso.

Sontag, S. (1977/2005). On Photography. Rosetta Books LLC.

Sontag, S. (2003). Regarding the Pain of Others. Picador/Farrar, Straus and Giroux.

Wheeldon, J. (Ed.). (2022). Visual Criminology. From History and Methods to Critique and Policy Translation. Routledge.

Завантаження

Опубліковано

03.06.2024

Номер

Розділ

РЕЦЕПЦІЇ СУЧАСНОЇ ГУМАНІТАРИСТИКИ В УКРАЇНІ

Як цитувати

Усманова, Альміра. 2024. “Око камери: фотографічний погляд і питання візуального насильства”. Вісник: Українські культурологічні студії 1 (14): 27-31. https://doi.org/10.17721/UCS.2024.1(14).04.