Онтологічні підґрунтя моральної культури. Частина II

Автор(и)

  • Андрій Морозов Державний торговельно-економічний університет
  • Владислав Шаповалов Київський національний університет імені Тараса Шевченка
  • Сергій Гудков Державний торговельно-економічний університет

DOI:

https://doi.org/10.17721/UCS.2024.1(14).08

Ключові слова:

онтологічний каркас, онтологічний спільний знаменник, буття як священний дар, онтологічна рівність, онтологічна гідність, онтологічна свобода, онтологічне сумління, трансцендентальна батьківщина

Анотація

Вступ. Забуття проблематики буття, викреслювання ідеї буття зі світогляду сучасної людини, орієнтація на індивідуалістично-гедоністичні практики призводять до звуження повноти особистості, дегуманізації її морально-духовного виміру, відчуження від власної сутності. Поворот мислення до буття, до його сутнісних основ дозволить знайти надійний онтологічний фундамент для моральної культури, розхитаної внаслідок скептицизму та нігілізму, а людині – здійснити екзистенційний поворот у пошуках втраченої сутності. Метою статті є дослідження онтологічних основ моральної культури. Завданнями першої частини статті є дослідити онтологічний каркас моральної культури, фундаментальні осі, на яких вона ґрунтується; завданнями другої частини статті – проаналізувати моральні поняття свободи, совісті, гідності і рівності крізь призму онтологічного каркасу. Методи. У статті використано історико-філософський та компаративний метод, а також методи генеалогії і герменевтичні методи інтерпретації. Загальною парадигмою дослідження є трансцендентальна анти-позитивістська традиція філософування. Результати. Показано, що параметри реальності, її внутрішньої структури задаються онтологічним каркасом, а саме: осями сакрального і профанного, єдиного і множинного, феноменального і сутнісного (належного). Підкреслено фундаментальний зв'язок етичного і онтологічного, у якому буття людини є завжди моральним буттям. Від нашого розуміння буття залежить моральна культура, наші уявлення про добро і зло. Моральні поняття мають онтологічний характер, указують на об'єктивну ціннісну реальність, "матеріальне апріорі". Зазначено, що онтологічна гідність включає в себе формальний та матеріальний (змістовний) аспекти, передбачаючи наявність онтологічної рівності всіх людей, онтологічної свободи та онтологічного сумління. Висновки. Бачення буття як священного дару уможливлює онтологічну гідність людини, тобто її невідчужену трансцендентальну само-бутність. Бачення священного дару буття в єдності різноманіття передбачає бачення онтологічної рівності всіх людей, що, будучи різними, водночас рівні, оскільки всі вони обдаровані буттям. Онтологічна рівність людей потребує певного "спільного знаменника" людства, що може варіюватися залежно від обраної парадигми. Змістовним вираженням онтологічної гідності є онтологічна свобода, яка полягає в здатності людини говорити світові трансцендентальне "так" чи "ні", обирати між буттє-центричним та егоцентричним способами існування. Усвідомлення двох полюсів буття – сутнісного і феноменального – породжує онтологічну совість: тривогу особистості стосовно автентичності власного буття та провину за те, що вона не стала самою собою.

Посилання

Малахов, В. (2004). Етика. Курс лекцій (5-те вид.). Либідь.

Сковорода, Г. (1973). Повне зібрання творів у двох томах. Т. 1. Наукова думка.

Amin, S. (2010). Eurocentrism – Modernity, Religion and Democracy: A Critique of Eurocentrism and Culturalism (2nd edition), Pambazuka Press.

Aristotle. (1995). Metaphysics. Selected Works (3rd edition) (H. G. Apostle, Ed.). L.P. Gerson.

Bauman, Z. (1989). Modernity and Holocaust. Polity press.

Bowker, John (Ed.). (2000). The Concise Oxford Dictionary of World Religions. Oxford University Press.

Buonarroti, Michelangelo. (2009). Poems. https://mypoeticside.com/poets/michelangelo-buonarroti-poems

Camus, A. (2018). The Myth of Sisyphus. Vintage International, Knopf Doubleday Publishing Group.

Duns Scotus, Joannes. (1639). Quaestiones in lib. IV Sententiarum. Tomus VIII. Dist. XI, q. 3, num. 46. Sumptibus Laurentii Durand.

Foucault, Michel. (1997). The Ethics of the Concern of the Self as a Practice of Freedom. Essential Works of Foucault, vol. I: Ethics, (Paul Rabinow, Ed.). The New Press.

Frankl, V. (2006). Man's Search for Meaning. Foreword by Harold S. Kushner and Afterword by William J. Winslade. Beacon Press.

Fromm, E. (1976). To Have or to Be? Harper and Row.

Hadot, Pierre. (2002). What is Ancient Philosophy? (Michael Chase, Transl.). Belknap Press of Harvard University Press.

Heidegger, M. (1977). Basic Writings. Harper and Row.

Heidegger, M. (1979). Being and time (David Farrell Krell, Ed.). Harper San Francisco.

Herder, J. (2007). Philosophical Writings (Desmond M. Clarke and Michael N. Forster, Eds.). Cambridge University Press.

Hesse, H. (2011). The journey to the East. Martino Fine books.

Isaac of Nineveh. (1913). Catholic Encyclopedia (John Peter Arendzen, Ed.). https://en.wikisource.org/wiki/Catholic_Encyclopedia_(1913)/Isaac_of_Nineveh

Kant, I. (2012). The metaphysics of morals. (Lara Denis, Ed.). (Mary Gregor, Transl.). Agnes Scott College.

Malcolm, V. Jones. (2005). Dostoevsky And the Dynamics of Religious Experience. Anthem Press.

Morozov, A. (February, 2024). Ontological dimensions of the main ethical categories: freedom, conscience, equality and dignity. The journal of oriental studies. Tokyo, Institute of oriental philosophy (IOP), 33, 251–273.

Morozov, A., Nikulchev, M., & Kulagin, Y. (2021). Religious experience and temptations of nihilism in spiritual life of personality. Beytulhikme. The international journal of philosoph, 11(2), 683–697.

Pattison, George, & Thompson, Diane Oenning (Eds.). (2001). Dostoevsky and the Christian tradition. Cambridge University press.

Schopenhauer, A. (1995). On the basis of morality (E.F.J. Payne, Trans.). Berghahn Books.

Seneca. (2013). Moral letters to Lucilius / Letter 47 "On master and slave". https://en.wikisource.org/wiki/Moral_letters_to_Lucilius/Letter_47

Solera, T. (2004). Nabucco. Libretto. http://opera.stanford.edu/Verdi/Nabucco/main.html

Thomas Aquinas. (2017). The summa theologica. https://www.documentacatholicaomnia.eu/03d/1225-1274,_Thomas_Aquinas,_Summa_Theologiae_%5B1%5D,_EN.pdf

Tillich, P. (2000). The Courage to Be. Yale University Press.

Zizioulas, John. (1997). Being as Communion: Studies in Personhood and the Church (Contemporary Greek Theologians Series). St. Vladimir Seminary Press.

Завантаження

Опубліковано

03.06.2024

Номер

Розділ

МОРАЛЬНІСНА КУЛЬТУРА

Як цитувати

Морозов, Андрій, Владислав Шаповалов, and Сергій Гудков. 2024. “Онтологічні підґрунтя моральної культури. Частина II”. Вісник: Українські культурологічні студії 1 (14): 51-59. https://doi.org/10.17721/UCS.2024.1(14).08.