Художні експерименти як стимули культуротвірних процесів: на перехресті "позитивної" і "негативної" психології
DOI:
https://doi.org/10.17721/UCS.2024.1(14).13Ключові слова:
художній експеримент, "позитивна" і "негативна" психологія, культурологічний контекстАнотація
Вступ. Проблематика статті пов'язана з початком ХХ ст., коли в теоретичний ужиток вводять поняття "художній експеримент", що стимулювався зміною мистецької парадигми, яка формується на засадах авангардизму. Така трансформація була спричинена вичерпаністю романтизму й натуралізму і потужним входженням у європейський культурний простір естетико-художніх засад символізму. Поступове відмежування від нього частини авангардистів зумовило появу принципово нових напрямів, що сформували авангардистський рух. Мета статті полягає в застосуванні порівняльного аналізу "позитивного" та "негативного" типів психології задля розкриття специфіки художніх експериментів у процесі становлення й розвитку авангардистського руху. Методи. у статті використано потенціал таких методів як хронологійний (засади історизму), аналітичний (окреслення складових частин дослідницького процесу), історичної ретроспекції (правочинність оперування поняттям "негативна" психологія), порівняльний (зіставлення "позитивна – негативна психологія"), типологійний (визначення психологічного/психічного стану митця). Результати. аргументовано, що франко-італійсько-німецькі митці, які формували ядро авангардизму, не поділяли засад класичного мистецтва, абсолютизуючи як свободу творчості, так і її вседозволеність. У статті наголошено, що представники конкретних естетико-художніх напрямків авангардизму – кубісти, футуристи, абстракціоністи, дадаїсти, сюрреалісти – підтримували спонтанність творчого процесу. Констатовано, що від другої половини ХІХ ст. простежується процес кардинальних змін і в просторі європейської гуманістики, і на літературно-мистецьких теренах. По-перше, іде своєрідна переорієнтація гуманітарних наук, що активізує міждисциплінарний зв'язок і ситуацію теоретико-практичного паритету; по-друге, виникає кінематограф – новий вид мистецтва, який, спираючись на здобутки науково-технічного прогресу, упевнено "вписується" в культурний контекст; по-третє – на межі ХІХ – ХХ ст. формується низка професій – кінорежисер, кінопродюсер, сценарист, оператор, звукорежисер та ін., доробок яких значною мірою впливає на світоставлення людини. Висновки. Можна висновувати, що в означених умовах значно підсилюється роль психології, психо-фізіології, які починають активно "співпрацювати" з іншими гуманітарними науками, зокрема естетикою та мистецтвознавством.Посилання
Левчук, Л. (1997). Західноєвропейська естетика ХХ століття: навчальний посібник. Либідь.
Оніщенко, О. (2023). Авторська інтерпретація концепції "виродження": проєкт "Анти-Нордау". Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, 33, 152–160.
Оніщенко, О. (2024). Історія та теорія художньої творчості. Ліра К.
Хамітов, Н. (2002). Психіка. У Філософський енциклопедичний словник (Л. В.Озадовська, Н. П. Поліщук, Наук. ред.). Абрис.
Lombroso, C. (1877). Genio e follia prelezione ai corsi ds antropologia e clinica Psichatrica presso Le R Universita di Pavia. U Hoerli.
Stanislawski, M. (2001). Zionism and the Fin de siècle: Cosmopolitanism and Nationalism from Nordau to Jabotinsky. UC Press.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Олена Оніщенко

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомтеся з політикою за посиланням: https://ucs.knu.ua/law