Художні експерименти як стимули культуротвірних процесів: на перехресті "позитивної" і "негативної" психології

Автор(и)

  • Олена Оніщенко Київський національний університет театру, кіно і телебачення ім. Карпенка-Карого

DOI:

https://doi.org/10.17721/UCS.2024.1(14).13

Ключові слова:

художній експеримент, "позитивна" і "негативна" психологія, культурологічний контекст

Анотація

Вступ. Проблематика статті пов'язана з початком ХХ ст., коли в теоретичний ужиток вводять поняття "художній експеримент", що стимулювався зміною мистецької парадигми, яка формується на засадах авангардизму. Така трансформація була спричинена вичерпаністю романтизму й натуралізму і потужним входженням у європейський культурний простір естетико-художніх засад символізму. Поступове відмежування від нього частини авангардистів зумовило появу принципово нових напрямів, що сформували авангардистський рух. Мета статті полягає в застосуванні порівняльного аналізу "позитивного" та "негативного" типів психології задля розкриття специфіки художніх експериментів у процесі становлення й розвитку авангардистського руху. Методи. у статті використано потенціал таких методів як хронологійний (засади історизму), аналітичний (окреслення складових частин дослідницького процесу), історичної ретроспекції (правочинність оперування поняттям "негативна" психологія), порівняльний (зіставлення "позитивна – негативна психологія"), типологійний (визначення психологічного/психічного стану митця). Результати. аргументовано, що франко-італійсько-німецькі митці, які формували ядро авангардизму, не поділяли засад класичного мистецтва, абсолютизуючи як свободу творчості, так і її вседозволеність. У статті наголошено, що представники конкретних естетико-художніх напрямків авангардизму – кубісти, футуристи, абстракціоністи, дадаїсти, сюрреалісти – підтримували спонтанність творчого процесу. Констатовано, що від другої половини ХІХ ст. простежується процес кардинальних змін і в просторі європейської гуманістики, і на літературно-мистецьких теренах. По-перше, іде своєрідна переорієнтація гуманітарних наук, що активізує міждисциплінарний зв'язок і ситуацію теоретико-практичного паритету; по-друге, виникає кінематограф – новий вид мистецтва, який, спираючись на здобутки науково-технічного прогресу, упевнено "вписується" в культурний контекст; по-третє – на межі ХІХ – ХХ ст. формується низка професій – кінорежисер, кінопродюсер, сценарист, оператор, звукорежисер та ін., доробок яких значною мірою впливає на світоставлення людини. Висновки. Можна висновувати, що в означених умовах значно підсилюється роль психології, психо-фізіології, які починають активно "співпрацювати" з іншими гуманітарними науками, зокрема естетикою та мистецтвознавством.

Посилання

Левчук, Л. (1997). Західноєвропейська естетика ХХ століття: навчальний посібник. Либідь.

Оніщенко, О. (2023). Авторська інтерпретація концепції "виродження": проєкт "Анти-Нордау". Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, 33, 152–160.

Оніщенко, О. (2024). Історія та теорія художньої творчості. Ліра К.

Хамітов, Н. (2002). Психіка. У Філософський енциклопедичний словник (Л. В.Озадовська, Н. П. Поліщук, Наук. ред.). Абрис.

Lombroso, C. (1877). Genio e follia prelezione ai corsi ds antropologia e clinica Psichatrica presso Le R Universita di Pavia. U Hoerli.

Stanislawski, M. (2001). Zionism and the Fin de siècle: Cosmopolitanism and Nationalism from Nordau to Jabotinsky. UC Press.

Завантаження

Опубліковано

03.06.2024

Номер

Розділ

ХУДОЖНЄ ВИРОБНИЦТВО

Як цитувати

Оніщенко, Олена. 2024. “Художні експерименти як стимули культуротвірних процесів: на перехресті "позитивної" і ‘негативної’ психології”. Вісник: Українські культурологічні студії 1 (14): 87-92. https://doi.org/10.17721/UCS.2024.1(14).13.