"Думка – відчуття": концептуальний ландшафт "принципів мистецтва" Р. Дж. Колінгвуда
DOI:
https://doi.org/10.17721/UCS.2024.1(14).15Ключові слова:
думка-відчуття, концептуальний ландшафт, контраст, стерильність відчуттівАнотація
Вступ. У статті артикульовано, що теоретичне поле англійського філософа, історика науки, теоретика мистецтва Робіна Джорджа Колінгвуда (1889–1943) охоплює широкий спектр проблем. У його дослідницькому просторі розглянуто феномен "думка – відчуття", що з огляду на активізацію уваги до тенденцій розвитку різних культуротвірних моделей потребує чіткого окреслення кордонів і можливостей цього феномену. Методи. У статті використано потенціал хронологійного методу (засади історизму), аналітико-системний (анатомування та синтезування розвитку історико-культурних етапів), порівняльний (уможливив зіставлення теоретичних висновків) методи, а також засади культурологічного підходу (міждисциплінарність, персоналізація, діалогізм). Результати. Оскільки осмислення як природи "думки", так і природи "відчуття" має тривалу і суперечливу історію, важливо реконструювати всі їхні складники, посеред яких концепція "думка – відчуття", запропонована Р. Дж. Колінгвудом, посідає помітне місце. Пропонована стаття не тільки представляє позицію англійського філософа, а й відтворює загальнотеоретичну інтерпретацію і думки, і відчуття, яка поширена на теренах української гуманістики. При цьому здійснено порівняльний аналіз позиції Р. Дж. Колінгвуда з орієнтаціями сучасних філософів, культурологів та мистецтвознавців. З урахуванням того, що концепцію "думка – відчуття" Р. Дж. Колінгвуд формував як допоміжну в процесі осмислення цілої низки питань, пов'язаних з художньою творчістю, історією мистецтва і тенденціями його розвитку в умовах перших десятиріч ХХ століття, у статті використано формально-логічну структуру "концептуальний ландшафт", що сприяє визначенню й аналізу теоретичних орієнтирів англійського вченого. У заявленому контексті особливої ваги набуває ставлення Р. Дж. Колінгвуда до англійського романтизму, який дав світові низку видатних поетів. У період написання "Принципів мистецтва" стала очевидною вичерпаність романтизму й автор монографії опікувався розробкою нових моделей дослідження художнього мислення. Висновки. З огляду на те, що "концептуальний ландшафт" є структурою, яка визначає наукову новизну, у статті наголошено на потребі теоретичної атрибутації понять "думка" та "відчуття" саме в контексті мистецтвознавчого виміру монографії "Принципи мистецтва". Комплексний характер дослідження Р. Дж. Колінгвуда відповідає вимогам міждисциплінарного підходу – одного з наріжних чинників культурологічного аналізу.Посилання
Думка. (2002). Філософський енциклопедичний словник. Абрис.
Йолон, П. (2002). Відчуття. Філософський енциклопедичний словник. Абрис.
Концепція. (2002). Філософський енциклопедичний словник. Абрис.
Кривошея, Т. (2021). Травматичні метафори постмодерністської чуттєвості. У Сучасна культурологія: постмодернізм у логіці розвитку української гуманістики (с. 150–167). Ліра-К.
Мельник, А. (2016). Ландшафт географічний. У Енциклопедія сучасної України. https://esu.com.ua/article-53158
Collingwood, R.G. (1938). The Principles of Art. Monography.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Марина Тернова

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомтеся з політикою за посиланням: https://ucs.knu.ua/law