І. Кант та театр: до постановки проблеми

Автор(и)

  • Маргарита Коробко Київський національний університет імені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.17721/UCS.2024.2(15).04

Ключові слова:

естетика, історія театру, романтизм, театральне мистецтво

Анотація

Вступ. З нагоди 300-річчя Імануеля Канта дослідження присвячене впливу цього філософа на театральне мистецтво, хоча він сам не виявляв інтересу до театру. У статті зроблено спробу розглянути театр його часу, його присутність у Кенігсберзі та вплив філософії Канта на розвиток театральної теорії. Мета дослідження: вивчити взаємозв'язок між німецьким театральним мистецтвом XVIII століття та філософією Імануеля Канта, а також дослідити вплив його філософських ідей на розвиток театрального мистецтва загалом.

Методи. У статті використано загальнонаукові методи, зокрема аналітичний, компаративний, метод узагальнення.

Результати. Аналіз впливу філософії Імануеля Канта на театральне мистецтво є вельми нетиповою цариною філософських досліджень. Хоча сам І. Кант не залишив праць, присвячених театру, його естетична теорія, зокрема викладена в "Критиці сили судження", мала великий вплив на розвиток театрального мистецтва і його теорії. Ідеї Канта, особливо його концепція прекрасного і піднесеного, вплинули на романтизм, передусім на таких видатних театральних діячів, як Фрідріх Шиллер та Йоганн Гете. У статті також досліджено історичний контекст розвитку театру в Кенігсберзі, де жив і працював Кант. Особливу увагу приділено ролі естетичних ідей І. Канта, які стали основою для подальших змін у театральному мистецтві. У статті підкреслюється, що філософія Канта продовжує бути актуальною і впливовою в сучасному театральному мистецтві, надаючи нові інструменти для аналізу та розуміння естетичних ідей. Якщо звернутися до соціальної ролі театру та театрального мистецтва, то І. Кант також підкреслював важливість соціальної взаємодії у створенні мистецтва. Він розглядав естетичне судження як серйозний акт, який не є приватною справою, а стосується всього людства. Естетичні судження формують загальну публічну сферу, що робить їх важливим предметом для філософського аналізу. На думку Канта, естетичне судження є способом пошуку істини, яка об'єднує людей у спільноту. Аналогійно, театр є інструментом пошуку істини, майданчиком для запитань та отримання відповідей на актуальні проблеми. Стаття також висвітлює значущість Канта для розуміння театру як мистецтва, яке об'єднує різні види творчості і розкриває його потенціал для виховання естетичного смаку і моральних цінностей. 

Висновки. Через брак досліджень зв'язку філософії Канта з театральним мистецтвом, є велике поле для аналізу його впливу на естетику театру, що підтверджує історія театру за часів його життя.

Посилання

Брокетт О.Ґ., Гілді Ф.Ґ. (2014). Історія театру. Львів: Літопис.

Гіє де Монту П. (2020). Арт-фірма: Естетичне управління та метафізичний маркетинг. Київ: ArtHuss.

Кант І. (2022). Критика сили судження. Київ: Темпора.

Клековкін О. Ю. (2012). THEATRICA: Лексикон. К. : Фенікс.

Парфьонова О. І. (2016). Естетика І. Канта в контексті мистецьких практик XVIII століття. Культура і сучасність. C. 46-51.

Татаркевич В. (2001). Історія шести понять. К.: Юніверс.

Терлецький В. (2022). На порозі завершення «критичної справи»: естетика, теологія і система в «Критиці сили судження» // Кант І. Критика сили судження. Київ: Темпора. С. XV-CCII.

Parret H. (1998). Kant on Music and the Hierarchy of the Arts. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 56, No. 3, pp. 251-264.

Завантаження

Опубліковано

11.12.2024

Номер

Розділ

ІМАНУЕЛЬ КАНТ У РЕЦЕПЦІЯХ СУЧАСНОЇ ГУМАНІТАРИСТИКИ В УКРАЇНІ. ДО 300-ї РІЧНИЦІ ВІД ДНЯ НАРОДЖЕННЯ

Як цитувати