Семіотичний аналіз візуальних образів сучасного соціального українського плаката
DOI:
https://doi.org/10.17721/UCS.2024.2(15).08Ключові слова:
соціальний плакат, психологічний вплив, візуальна комунікація, культурна ідентичність, національні символи, УкраїнаАнотація
Вступ. У статті проаналізовано роль сучасного українського соціального плаката як засобу візуальної комунікації, що формує національну ідентичність і соціальні цінності. Акцент зроблено на вивченні візуальних стратегій та архетипів впливу на суспільну свідомість. Зокрема, з'ясовано, як композиційні рішення та використання архетипів коригують суспільну свідомість. Метою дослідження є розгляд плаката як культурного феномену, який через візуальні образи та символи впливає на соціальну динаміку в Україні.
Методи. У роботі застосовано семіотичний аналіз, який дозволив виявити значення символів та образів у соціальних плакатах. Для вивчення архетипів плакатів використано контент-аналіз, що допоміг визначити панівні образи та їхній вплив на глядачів. Візуальний аналіз композиції і естетики плакатів виявив їхню здатність ефективно комунікувати з аудиторією через наочно представлені повідомлення. Кожен із цих методів сприяв з'ясуванню специфіки візуальної мови українського соціального плаката.
Результати. Дослідження показало, що естетичні аспекти візуальної мови сучасного соціального плаката істотно впливають на емоційне сприйняття. Художньо-виразові принципи, зокрема використання символіки, типографіки та колористики, виступають важливим елементом, який підсилює комунікативну ефективність плаката. Вивчено методи психологічного впливу, які сприяють досягненню цієї мети в соціальних плакатах. Аналіз використання візуальних архетипів та стійких стереотипів у сучасному соціальному плакаті доводить активне експлуатування архетипних образів (Герой, Захисник, Борець, Мати, Дім, Земля), що ґрунтуються на глибоких культурних стереотипах.
Висновки. На основі проведеного аналізу можна стверджувати, що сучасні українські соціальні плакати активно послуговуються художньою мовою як інструментом для досягнення емоційного та психологічного впливу на глядачів. Використання візуальних архетипів і символів забезпечує глибокий емоційний зв'язок із глядачами, сприяє зміцненню національної ідентичності, формуванню громадянської свідомості та активізації суспільної динаміки. Соціальні плакати в Україні демонструють потужний вплив завдяки інтеграції візуальних і семіотичних елементів, що робить їх універсальними засобами комунікації з глядачами та впливу на них.
Посилання
Башманівський, Д. М. (2023). Реклама як чинник суспільних трансформацій: соціально-філософський аналіз (PhD thesis). Житомирський державний університет імені Івана Франка.
Залевська, О. Ю. (2019). Метафора як художній засіб формування образності в українському плакаті 1990-х – 2010-х рр. (на прикладі плакатів VI Міжнародної трієнале "4-й Блок"). Вісник КНУКіМ. Серія: Мистецтвознавство, 40, 204–211. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vknukim_myst_2019_40_30
Колосніченко, О. В., Остапенко, Н. В., Єжова, О. В., Кротова, Т. Ф., Колосніченко, М. В., & Чжоу, Ч. (2023). Adaptive art of the modern poster: social communication and advertising. Art and Design, 2, 79–93. https://doi.org/10.30857/2617-0272.2022.2.7
Косів, В. М. (2018). Український радянський плакат 1945–1989 рр.: стилістичні зміни національної ідентифікації. Мистецтвознавчі записки, 34, 89–95. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mz_2018_34_12
Медведева, Н. В. (2014). Теорія архетипів К. Г. Юнга та дослідження творчого сприймання. Symbolic and archetypic in culture and social relations: materials of the IV international scientific conference (с. 21–30). Vedeckovy davatelske centrum "Sociosfera-CZ". https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/7567/1/K-03.05.14-Medvedeva%20N.V.%D0%AE%D0%BD%D0%B3.pdf
Сбітнева, Н. Ф. (2007). "Комерційний" стиль в графічному дизайні: особливості та перспективи розвитку. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтва, 6, 153–163.
Сбітнєва, Н. Ф. (2012). Радянський плакат 1950-х років у контексті розвитку світового графічного дизайну. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв, 13, 64–67. http://nbuv.gov.ua/UJRN/had_2012_13_15
Соколюк, Л. Д. (2002). Художній образ у дизайнерських рішеннях. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв, 3, 21–24.
Batra, R., Myers, J. G., & Aaker, D. A. (2005). In: R. Batra, J. G. Myers and D. A. Aaker, Eds., Advertising Management, 5th Edition. Prentice Hall, Inc., 345–363.
Twemlow, A. (2017). Sifting the Trash: A History of Design Criticism. MIT Press.
Vasilenko, E., Vasilenko, P., Pallotta, V., Barsukova, N., & Sichkar, T. (2021). Features of the design of social posters of the XXI century and their role in the formation of ecological culture. In S. G. Eremeev (Ed.), International Conference "Ecological Paradigms of Sustainable Development: Political, Economic and Technological Dimension of Biosphere Problems". https://doi.org/10.1051/e3sconf/202131102008
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Юрій Сосницький

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомтеся з політикою за посиланням: https://ucs.knu.ua/law