Козацьке бароко як державницький історико-культурний стиль: формування та динаміка розвитку
DOI:
https://doi.org/10.17721/UCS.2024.2(15).07Ключові слова:
бароко, український світогляд, культура Гетьманщини, державницький стильАнотація
Вступ. Ситуація кризи в сучасному українському соціогуманітарному просторі потребує історико-культурологічних рефлексій над культурними фактами минулого пошуку з метою переосмислення впливу останніх на сучасність. Метою дослідження є аналіз козацького бароко як державницького історико-культурного стилю, визначення міри його впливу на історію та культуру України, а також виявлення його актуальності в сучасності. Для досягнення мети потрібно виконати дослідницькі завдання, пов'язані із визначенням передумов формування та розвитку бароко як козацького державницького стилю XVII–XVIII ст. та обгрунтуванням його актуальності для сучасного суспільного розвитку.
Методи. У ролі методологічного інструментарію використано такі методи: єдність логічного та історично-го, історико-генетичний, компаративний, історичної реконструкції, соціокультурний, системного аналізу.
Результати. Бароко як культурний стиль зі своїми характерними рисами (емоційність, динамізм, метафоричність, комплексність, парадність) виникає в Західній Європі та отримує творчу рецепцію на західноукраїнських землях. Як автентичний історико-культурний стиль бароко виявляється в Козацько-Гетьманській державі і є наслідком розвитку української інтелектуальної традиції. Стиль українське бароко, який автор ототожнює з козацьким бароко, став не лише відображенням психологічно-ментальних рис українського народу, а й вираженням державницької ідеї Гетьманщини. Козацька старшина як еліта українського суспільства була і носієм художніх смаків, і замовником творів у стилі козацького бароко. Мистецькі пам'ятки козацького бароко поєднують у собі пишність, парадність, динамізм, метафоричність та акумулюють у собі державницькі наративи Гетьманщини.
Висновки. Феномен козацького бароко не є лише рецепцією західноєвропейського бароко, яке втілює риси українського світогляду XVII–XVIII століття, а є автентичним українським державницьким стилем епохи Гетьманщини. Наявність пам'яток епохи козацького бароко в сучасності свідчить про існування в XVII–XVIII ст. державницької культури, яка сформувала ціннісні орієнтири для розвитку України як держави. За результатами критичного аналізу наукових праць сучасних культурологів автор потрактовує бароко не лише як панівний стиль української культури, але і як державницький стиль Козацько-Гетьманської держави, що визначає найбільшу значущість козацького бароко для історії української культури.
Посилання
Богомолець, О. (2021). Іконопис: барокова ментальність українців. Філософські обрії, 45, 96–110.
Бровченко, А. І. (2023). Українське необароко в архітектонічних видах творчості як один із національних ідентифікаторів АРТ-платФОРМА: альманах, 1(7), 208–227.
Вечерський, В. (2021). Бароко українське, козацьке і мазепинське: термінологічні дефініції та сутність явища. Сіверщина в історії України, 14, 7–11.
Коломієць, А. В. (2021). Чинники формування світогляду будівничих доби бароко. Теорія та практика дизайну: зб. наук. праць, 22, 55–62.
Кудря, І. (2020). Культура доби бароко: структурно-функціональний аналіз. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 27(Том 6), 8–12.
Михайлова, Р. (2021). Про три "квінтесенції" мистецтва бароко. Міжнародна науково-практична конференція "АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОГО ДИЗАЙНУ". 22 квітня 2021 року, Київ, КНУТД (с. 55–58).
Ордіна, Л. Л. (2022). Українське бароко як нове світовідчуття і нове мистецтво. Modernization of science and its influence on global processes: collection of scientific papers "SCIENTIA" with Proceedings of the II International Scientific and Theoretical Conference: October 21, 2022. Bern, Swiss Confederation: International Center of Scientific Research (c.145–148).
Петренко-Цеунова, О. (2023). Театральна культура Києва епохи бароко як засіб національного самовираження та втілення колоніального становища. Сіверянський літопис, 4, 150–155.
Руденко, С. В. (2024). Український спадщинний дискурс поразки російської ідентичності. Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури, 7, 69–83.
Семенюк, Л. (2020). Українське літературне бароко в сучасному науковому дискурсі: розвиток традиції та авторські новації. Н. Левченко (Упорядник) Літературознавчий дискурс від бароко до постмодерну, Майдан (с.125–136).
Хмельницька, Л. (2014). Українська архітектура доби козацького бароко в контексті національних традицій та європейських впливів. Наукові записки з української історії, 35, 20–25.
Ушкалов, Л. В. (2015). Що таке українське бароко (за сторінками книги Валентини Соболь). Гуманітарний журнал, 1–2, 158–172.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Дар'я Погрібна

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомтеся з політикою за посиланням: https://ucs.knu.ua/law