"Прекрасне" і "піднесене" І. Канта: сучасне переосмислення в межах повсякденного досвіду міст

Автор(и)

  • Євгенія Буцикіна Київський національний університет імені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.17721/UCS.2024.2(15).03

Ключові слова:

кантіанська естетика, піднесене, естетичне судження, міський досвід, негативне піднесене, міський простір

Анотація

Вступ. Статтю присвячено дослідженню актуальності кантіанської естетики, зокрема концепції піднесеного, у контексті сучасного міського життя в Україні передусім в умовах нинішньої війни з Росією. Автор з'ясовує, як сучасна естетика взаємодіє з ідеями Канта, причому одні науковці відкидають їхню доцільність для аналізу сучасних міських реалій, а інші підтверджують їхню важливість для розуміння досвіду сучасного міста.

Методи. Дослідження використовує порівняльний та аналітичний методи, розглядаючи кантівську естетику у співвідношенні із сучасними естетичними теоріями, зокрема в контексті повсякденності та урбаністики. Воно поєднує філософський аналіз, історичну контекстуалізацію та теоретичну класифікацію, звертаючись до ключових мислителів, таких як Кант, Гегель, Дьюї, Берліант, Сайто, Ледді та Квокаčka, щоб дослідити зміни в естетичному дискурсі та актуальність кантівських категорій у сучасному естетичному досвіді.

Результати. Обговорення зосереджено на суперечностях у досвіді сучасного міста, де кантіанське піднесене – традиційно розуміється як рефлексивне судження, засноване на незацікавленому задоволенні, – може бути актуальним, але вже в трансформованій або "негативній" формі. Це особливо помітно в умовах урбаністичних середовищ, які зазнають швидких змін, зумовлених технологічним прогресом і соціальними потрясіннями. Вступає в дію концепція "негативного піднесеного", щоб описати досвід сучасних міських жителів, які через хаос і перевантаження середовища не можуть пережити традиційне піднесене. Автор розглядає це питання в контексті сучасних українських міст, де воєнний стан і війна кардинально змінюють повсякденне життя. Концепція піднесеного особливо важлива для аналізу низових комеморативних практик, таких як спонтанні меморіали, що виникають у відповідь на війну. Ці меморіали, хоча й тимчасові та часто імпровізовані, створюють можливість естетичного досвіду, який резонує з кантіанським розумінням піднесеного, акцентуючи на рефлексивному судженні та негативному задоволенні, коли люди взаємодіють з публічними просторами, позначеними втратами та травмами.

Висновки. Автор доходить висновку про доцільність використання кантіанського піднесеного для розуміння емоційних й естетичних вимірів сучасного міського середовища, особливо в умовах війни та колективної пам'яті в Україні.

Біографія автора

  • Євгенія Буцикіна, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

    Євгенія Буцикіна – доцент кафедри етики, естетики та культурології філософського факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка (Україна); культурологин, культурна менеджерка. Вона захистила докторську дисертацію з філософії ("Концепція трансгресивного досвіду Жоржа Батай: Естетичний аналіз"), і з тих пір публікувалася і викладала, з особливим інтересом до дизайну та культурних досліджень, естетики навколишнього середовища та повсякденної естетики, філософії сміху, естетичних ідей Ж. Батая. Член Товариства естетики Словаччини (SPES).

Посилання

Butsykina Y. (2019). Oksana Dovgopolova: Journeys through the layers of memory/amnesia. (In Ukrainian). https://korydor.in.ua/ua/opinions/11917.html

Den Tandt, C. D. (2018, October). Toward the Megalopolis: Essays on the Sublime and the Urban Experience. https://dipot.ulb.ac.be/dspace/bitstream/2013/291504/3/C_Den_Tandt_Toward_the_Megalopolis.pdf

Hegel G. W. F. (1988). Aesthetics: Lectures on Fine Art. Volume I. Oxford University Press.

Kant, I. (2007). Critique of judgement. New York: Oxford University Press. Edited by Nicholas Walker.

Kvokačka, A. (2023). Kant and the place of everyday aesthetics in the Critique of the Power of Judgement. Applying Aesthetics to Everyday Life: Methodologies, History and New Directions. Ed. by A. Kvokacka; L. Giombini. P. 27-41.

Leddy, T. (2012). Defending Everyday Aesthetics and the Concept of 'Pretty'. Contemporary Aesthetics 10.

https://quod.lib.umich.edu/c/ca/7523862.0010.008/--defending-everyday-aesthetics-and-the-concept-of-pretty?rgn=main;view=fulltext

Leddy, T. W. (2020). Kant and Everyday Aesthetics. Kant’s Critique of Aesthetic Judgment‹ in the 20th Century: A Companion to Its Main Interpretations, Ed. By S. Marino and P. Terzi. P. 339-358.

Leddy, T. (2012). The extraordinary in the ordinary: the aesthetics of everyday life. Broadview Press.

Lehtinen, S., Strandhagen, B., & Tainio, M. (2023). Rethinking the urban sublime. Applying Aesthetics to Everyday Life: Methodologies, History and New Directions. Ed. by A. Kvokacka; L. Giombini. P. 103-115.

León, M.J.A. (2013). Aesthetic Insight: The Aesthetic Value of Damaged Environments. Estetika: The Central European Journal of Aesthetics, 50(2), p. 169-186. https://doi.org/10.33134/eeja.108.

Naukkarinen, O. (2013). What is 'Everyday' in Everyday Aesthetics?. Contemporary Aesthetics (Journal Archive), 11.

https://digitalcommons.risd.edu/liberalarts_contempaesthetics/vol11/iss1/14

Stroud, S. R. (2021). Aesthetic Experience and Its Values. Kant’s Critique of Aesthetic Judgment‹ in the 20th Century: A Companion to Its Main Interpretations, Ed. By S. Marino and P. Terzi. P. 265-282.

Завантаження

Опубліковано

11.12.2024

Номер

Розділ

ІМАНУЕЛЬ КАНТ У РЕЦЕПЦІЯХ СУЧАСНОЇ ГУМАНІТАРИСТИКИ В УКРАЇНІ. ДО 300-ї РІЧНИЦІ ВІД ДНЯ НАРОДЖЕННЯ

Як цитувати

Буцикіна, Євгенія. 2024. “"Прекрасне" і ‘піднесене’ І. Канта: сучасне переосмислення в межах повсякденного досвіду міст”. Вісник: Українські культурологічні студії 2 (15): 13-16. https://doi.org/10.17721/UCS.2024.2(15).03.