Нормативні та антропологічні засади етикету (І. Кант і Н. Еліас)

Автор(и)

  • Марія Рогожа Київський національний університет імені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.17721/UCS.2024.2(15).02

Ключові слова:

етикет , І. Кант , Н. Еліас, хороші манери, чесноти, кондиціонування, практична антропологія, нормативна регуляція

Анотація

Вступ. У статті проводиться дослідження етикету як явища західної культури в нормативному та антропологічному аспектах на матеріалі практичної антропології (емпіричної етики) Імануеля Канта та соціогенетичних студій Норберта Еліаса.

Методи. Використано загальнонаукові методи аналізу і синтезу для визначення нормативних та антропологічних засад етикету в концепціях згаданих мислителів. Специфіка дослідження зумовлює міждисциплінарність у залученні філософського (етичного) та культурологічного підходів в осягненні вказаної проблематики.

Результати. Кантівська концептуалізація регулювання пристойної поведінки проводиться в межах емпіричної етики за текстами "Спостереження над почуттям прекрасного і піднесеного" та "Антропологія з практичної точки зору". Кант визначав реальні правила поведінки, яких особа має дотримуватися у своєму морально ємкому житті. Окремо він зупинявся на хороших манерах, які мають індивідуальну і суспільну цінність попри те, що часто є лише "пристойними видимостями", що прикривають пристрасті і непристойності. Еліас у розмислах про хороші манери був зосереджений на визначенні якості їх трансформацій у ході культурно-історичного поступу. Спираючись на поняття Еліаса "кондиціонування" як виховання манер, автор статті показує, з яких ірраціональних чинників і алогічних витоків народжуються хороші манери, як вони поширюються і прищеплюються.

Висновки. Галантні манери набули ритуалізованих форм при абсолютистському дворі, відірвавшись від свого матеріального підґрунтя. Перетворення зовнішнього примусу в дотриманні хороших манер на самопримус стало можливим у ході розвитку цивілізації й послаблення зовнішніх загроз. Первинне копіювання галантних манер придворних представниками буржуазії і подальше широке їх закріплення в західноєвропейському публічному просторі призвело до демократизації цього явища. Така логіка характерна для цивілізаційного поступу і не спрацьовує в умовах редукції суспільного стану до природного в надзвичайних ситуаціях.

Посилання

Arendt H. (1992). Lectures on Kant’s Political Philosophy. Edited by R. Beiner. Chicago: The University of Chicago Press.

Brinton Cr. (1959). A History of Western Morals. New York: Harcourt, Brace and Company.

Caperson D. M. (1999). Power Etiquette: What You Don’t Know Can Kill Your Career. New York: American Management Association Amacom.

Davetian B. (2009). Civility: A Cultural History. University of Toronto Press.

Elias N. (2000)/ The Civilizing Process. Sociogenetic and Psychogenetic Investigations/ translated by E. Jephcott. Rev. ed. Edited by E. Dunning, J. Goudsblom & St. Mennell. Blackwell Publishing.

Fuchs E. (1978). Illustrierte Sittengeschichte vom Mittelalter bis zur Gegenwart. Berlin–Boston: De Gruyter.

Kant I. (1993). On a Supposed Right to Lie because of Philanthropic Concerns/ translated by J. W. Ellington. Grounding for the Metaphysics of Morals with a On a Supposed Right to Lie because of Philanthropic Concerns. 3rd ed. Indianapolis–Cambridge: Hackett Publishing Company Inc., p. 63–67.

Kant I. (2002). Groundwork for the Metaphysics of Morals. Edited and translated by A. W. Wood. New Haven and London: Gale University Press.

Kant I. (2007a). Anthropology from a Pragmatic Point of View/ translated by R. B. Louden. Anthropology, History, and Education. Edited by G. Zöller and R. B. Louden. New York: Cambridge University Press, p. 227–429.

Kant I. (2007b). Observations on the Feeling of the Beautiful and Sublime/ translated by P. Guyer. Anthropology, History, and Education. Edited by G. Zöller and R. B. Louden. New York: Cambridge University Press, p. 18–62.

Langford B.Y. (2005). The Etiquette Edge: The Unspoken Rules for Business Success. New York: American Management Association Amacom.

Louden R.B. (2000). Impure Ethics. From Rational Beings to Human Beings. New York–Oxford: Oxford University Press.

Ossowska M. (1956). Bourgeois Morality/ translated by G. L. Campbell. London–New York: Routledge & Kegan Paul.

Stelecky D., Lindstrom E. (2009). Professional Ethics and Etiquette. 3rd ed. New York: Ferguson

Завантаження

Опубліковано

11.12.2024

Номер

Розділ

ІМАНУЕЛЬ КАНТ У РЕЦЕПЦІЯХ СУЧАСНОЇ ГУМАНІТАРИСТИКИ В УКРАЇНІ. ДО 300-ї РІЧНИЦІ ВІД ДНЯ НАРОДЖЕННЯ

Як цитувати

Рогожа, Марія. 2024. “Нормативні та антропологічні засади етикету (І. Кант і Н. Еліас)”. Вісник: Українські культурологічні студії 2 (15): 9-12. https://doi.org/10.17721/UCS.2024.2(15).02.