Нормативні та антропологічні засади етикету (І. Кант і Н. Еліас)
DOI:
https://doi.org/10.17721/UCS.2024.2(15).02Ключові слова:
етикет , І. Кант , Н. Еліас, хороші манери, чесноти, кондиціонування, практична антропологія, нормативна регуляціяАнотація
Вступ. У статті проводиться дослідження етикету як явища західної культури в нормативному та антропологічному аспектах на матеріалі практичної антропології (емпіричної етики) Імануеля Канта та соціогенетичних студій Норберта Еліаса.
Методи. Використано загальнонаукові методи аналізу і синтезу для визначення нормативних та антропологічних засад етикету в концепціях згаданих мислителів. Специфіка дослідження зумовлює міждисциплінарність у залученні філософського (етичного) та культурологічного підходів в осягненні вказаної проблематики.
Результати. Кантівська концептуалізація регулювання пристойної поведінки проводиться в межах емпіричної етики за текстами "Спостереження над почуттям прекрасного і піднесеного" та "Антропологія з практичної точки зору". Кант визначав реальні правила поведінки, яких особа має дотримуватися у своєму морально ємкому житті. Окремо він зупинявся на хороших манерах, які мають індивідуальну і суспільну цінність попри те, що часто є лише "пристойними видимостями", що прикривають пристрасті і непристойності. Еліас у розмислах про хороші манери був зосереджений на визначенні якості їх трансформацій у ході культурно-історичного поступу. Спираючись на поняття Еліаса "кондиціонування" як виховання манер, автор статті показує, з яких ірраціональних чинників і алогічних витоків народжуються хороші манери, як вони поширюються і прищеплюються.
Висновки. Галантні манери набули ритуалізованих форм при абсолютистському дворі, відірвавшись від свого матеріального підґрунтя. Перетворення зовнішнього примусу в дотриманні хороших манер на самопримус стало можливим у ході розвитку цивілізації й послаблення зовнішніх загроз. Первинне копіювання галантних манер придворних представниками буржуазії і подальше широке їх закріплення в західноєвропейському публічному просторі призвело до демократизації цього явища. Така логіка характерна для цивілізаційного поступу і не спрацьовує в умовах редукції суспільного стану до природного в надзвичайних ситуаціях.
Посилання
Arendt H. (1992). Lectures on Kant’s Political Philosophy. Edited by R. Beiner. Chicago: The University of Chicago Press.
Brinton Cr. (1959). A History of Western Morals. New York: Harcourt, Brace and Company.
Caperson D. M. (1999). Power Etiquette: What You Don’t Know Can Kill Your Career. New York: American Management Association Amacom.
Davetian B. (2009). Civility: A Cultural History. University of Toronto Press.
Elias N. (2000)/ The Civilizing Process. Sociogenetic and Psychogenetic Investigations/ translated by E. Jephcott. Rev. ed. Edited by E. Dunning, J. Goudsblom & St. Mennell. Blackwell Publishing.
Fuchs E. (1978). Illustrierte Sittengeschichte vom Mittelalter bis zur Gegenwart. Berlin–Boston: De Gruyter.
Kant I. (1993). On a Supposed Right to Lie because of Philanthropic Concerns/ translated by J. W. Ellington. Grounding for the Metaphysics of Morals with a On a Supposed Right to Lie because of Philanthropic Concerns. 3rd ed. Indianapolis–Cambridge: Hackett Publishing Company Inc., p. 63–67.
Kant I. (2002). Groundwork for the Metaphysics of Morals. Edited and translated by A. W. Wood. New Haven and London: Gale University Press.
Kant I. (2007a). Anthropology from a Pragmatic Point of View/ translated by R. B. Louden. Anthropology, History, and Education. Edited by G. Zöller and R. B. Louden. New York: Cambridge University Press, p. 227–429.
Kant I. (2007b). Observations on the Feeling of the Beautiful and Sublime/ translated by P. Guyer. Anthropology, History, and Education. Edited by G. Zöller and R. B. Louden. New York: Cambridge University Press, p. 18–62.
Langford B.Y. (2005). The Etiquette Edge: The Unspoken Rules for Business Success. New York: American Management Association Amacom.
Louden R.B. (2000). Impure Ethics. From Rational Beings to Human Beings. New York–Oxford: Oxford University Press.
Ossowska M. (1956). Bourgeois Morality/ translated by G. L. Campbell. London–New York: Routledge & Kegan Paul.
Stelecky D., Lindstrom E. (2009). Professional Ethics and Etiquette. 3rd ed. New York: Ferguson
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Марія Рогожа

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомтеся з політикою за посиланням: https://ucs.knu.ua/law