Фасилітативна медіація як соціокультурна практика

Автор(и)

  • Еліна Покотило Київський національний університет імені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.17721/UCS.2024.2(15).11

Ключові слова:

медіація, фасилітація, соціокультурна практика, емоційна структура, емоційні правила, рольова структура, неформальність, просторова структура, часова структура

Анотація

Вступ. Актуальною тенденцією у розв'язанні конфліктів є наголошення на ненасильницькій, менш травматичній та нерепресивній формі комунікації. Цей підхід фокусується на припиненні деструктивної поведінки та пошуку взаємовигідних рішень для учасників конфлікту. Методи розв'язання конфліктів кваліфікують як свідомі зусилля, сформовані на основі ціннісних міркувань. Така зміна відповідає тенденції до "демократизації" справедливості в логіці визнання індивідуальної автономії в ухваленні рішень, про що свідчить розвиток медіації як альтернативного методу врегулювання суперечок. У цій статті розглянуто ключові характеристики фасилітаційної медіації як специфічної практики управління ресурсами на сучасному етапі її розвитку з урахуванням досвіду медіаторів, які практикують у Сполученому Королівстві. Запропоновано цілісний підхід, який ураховує одночасне функціювання рольової, емоційної, часової та просторової структур у межах практики. 

Методи. Міждисциплінарний підхід, компаративний аналіз, індукція, дедукція, узагальнення, аналіз, синтез, описовий метод.

Результати. Розглянуто функціювання діалогу в медіації на індивідуальному, міжособистісному та міжгруповому рівнях. Досліджено функціювання ставлення, дії, позицій та інтересів у процесі медіації. Розглянуто функціювання перспективи, соціальних ролей, неформальності та емоційної структури медіації, зокрема й емоційних правил.

Висновки. Офлайн-медіація є унікальною формою посередництва, оскільки останнє відбувається за умови фізичної співприсутності учасників. Кожній з аналізованих структур властивий певний динамічний патерн. Патерн діалогу є на всіх рівнях комунікації. Медіація створює власну соціальну реальність зі специфічними емоційними правилами. Емоції регулюються часовими та просторовими чинниками.

Посилання

Bergman, R., 2023. Conflict analysis needs better tools. Mediate.com, 10 January. Available at: https://mediate.com/conflict-analysis-needs-better-tools/ [Accessed 9 February 2023].

Bond, C. F., Kenny, D. A., Horn Broome, E., Stokes-Zoota, J. J. & Richard, F. D., 2000. Multivariate analysis of triadic relations. Multivariate Behavioral Research, 35(3), pp. 397-426. Available at: https://doi.org/10.1207/s15327906mbr3503_05.

Burke, K., 1969. Intrinsic and extrinsic. A Grammar of Motives. University of California Press, Berkeley, pp. 46-51.

Davis, M. H., 2006. Empathy. In: J. E. Stets & J. H. Turner, eds. Handbook of the sociology of emotions. Springer, New York, NY, pp. 443-467.

Dingle, J. & Kelbie, J., 2014. The mediation handbook 2014/15. Unicorn Press.

Goffman, Erving. “The Interaction Order. American Sociological Association, 1982 Presidential Address.” American Sociological Review, vol. 48, no. 1, Feb. 1983, pp. 1–17, https://doi.org/10.2307/2095141.

Hartnell, N., 2018. Control and choices - a mediator's perspective. The Family Law Company by Hartnell Chanot, 17 July. Available at: https://www.thefamilylawco.co.uk/blog/mediation-and-collaboration/control-and-choices-a-mediators-perspective/ [Accessed 18 February 2023].

Hartnell, N., 2022. Ten top tips for mediation. The Family Law Company by Hartnell Chanot, 27 September. Available at: https://www.thefamilylawco.co.uk/blog/mediation-and-collaboration/ten-top-tips-for-mediation/ [Accessed 20 February 2023].

Howard, A., 2018. 'Don't just do something. Sit there.' The power of silence. Kluwer Mediation Blog, 21 December. Available at: http://mediationblog.kluwerarbitration.com/2018/12/21/dont-just-do-something-sit-there-the-power-of-silence/ [Accessed 6 January 2023].

Howard, A., 2019. The soul of mediation & leaving a legacy for the next generation. Kluwer Mediation Blog, 9 January. Available at: http://mediationblog.kluwerarbitration.com/2018/06/13/soul-mediation-leaving-legacy-next-generation [Accessed 5 January 2023].

Irvine, C., 2010. What mediators can learn from the UK's seven principles of public life. Mediate.com, 10 May. Available at: https://mediate.com/what-mediators-can-learn-from-the-uks-seven-principles-of-public-life/ [Accessed 10 February 2023].

Irvine, C., 2014. Mind the gap: mediation and justice. Kluwer Mediation Blog, 12 May. Available at: https://mediationblog.kluwerarbitration.com/2014/05/12/mind-the-gap-mediation-and-justice/ [Accessed 3 February 2023].

Irvine, C., 2020. What do 'lay' people know about justice? An empirical enquiry. International Journal of Law in Context, 16(2), pp. 146-164. Available at: https://doi.org/10.1017/s1744552320000117.

Irvine, C., 2020. Why mediators need to stop apologising about justice. Kluwer Mediation Blog, 13 February.

Kemp, P., 2019. How do you expect me to mediate? My ex is a total nightmare. In: R. Giraud, et al., eds. 101 Questions Answered When Separating with Children. 2nd ed. Bath Publishing, Bath, pp. 137-139.

Kemp, P., 2021. 5 Life lessons we can learn from elephants. The Worcester Family Mediation Practice, 30 November. Available at: https://www.twfmp.co.uk/post/5-life-lessons-we-can-learn-from-elephants [Accessed 23 February 2023].

Kemper, T. D., 2006. Power and status and the power-status theory of emotions. In: J. E. Stets & J. H. Turner, eds. Handbook of the sociology of emotions. Springer, New York, NY, pp. 87-111.

Kishore, S., 2006. The evolving concepts of neutrality and impartiality in mediation. Commonwealth Law Bulletin, 32(2), pp. 221-225. Available at: https://doi.org/10.1080/03050710600907056.

Maiwald, K.-O. & Suerig, I., 2020. Emotions: how feelings become part of social action. In: Microsociology: A Tool Kit for Interaction Analysis. Routledge, Oxon, Abingdon, pp. 143-156.

Maiwald, K.-O. & Suerig, I., 2020. Taking the perspective of others: who we are as far as others are concerned. In: Microsociology: A Tool Kit for Interaction Analysis. Routledge, Oxon, Abingdon, pp. 63-77.

Meyer, Christian. “Face‐to‐face communication.” The International Encyclopedia of Communication Theory and Philosophy, Oct. 2016, pp. 1–9., https://doi.org/10.1002/9781118766804.wbiect045.

Peterson, G., 2006. Cultural theory and emotions. In: J. E. Stets & J. H. Turner, eds. Handbook of the sociology of emotions. Springer, New York, NY, pp. 114-133.

Pokotylo, E., 2023. Interaction within the mediation framework. Taras Shevchenko National University of Kyiv, Publishing Center «Kyiv University», pp. 364-369.

Robey, J., 2019. How Can I Get the Most out of Mediation? In: R. Giraud, et al., eds. 101 Questions Answered When Separating with Children. 2nd ed. Bath Publishing, Bath, pp. 45-46.

Sacks, Harvey. “On the preferences for agreement and contiguity in sequences in conversation.” Talk and Social Organisation, 31 Dec. 1987, pp. 54–69, https://doi.org/10.21832/9781800418226–004.

Завантаження

Опубліковано

11.12.2024

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНА ІДЕНТИЧНІСТЬ ТА КОМУНІКАЦІЯ

Як цитувати