Культурне виробництво в соціальних медіа: ситуаційний аналіз окупованого міста

Автор(и)

  • Максим Соклаков Київський національний університет імені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.17721/UCS.2024.2(15).10

Ключові слова:

соціальні медіаплатформи, культурне виробництво, інформаційна війна, тимчасово окуповані території України, цифрова публічна сфера, афорданси соціальних медіа

Анотація

Вступ. З початку повномасштабного вторгнення відбулися значні трансформації в медіаспоживанні українців. Соціальні медіа-платформи використовують як засоби інформаційної війни. Вони відіграють значну роль у культурному виробництві повсякденного контенту на локальних та загальнонаціональних масштабах. Логіка виробництва контенту на соціальних медіаплатформах зумовлює встановлення так званої "цифрової публічної сфери" для впливу на публічну сферу України загалом. Мета статті – експлікувати можливості використання соціальних медіаплатформ як джерел для дослідження, що дозволяють спостерігати культурне виробництво на окупованих територіях, і таким чином сприяти створенню політик реінтеграції. Дослідницьке завдання – ідентифікувати встановлені в соціальних медіаплатформах інформаційні інфраструктури, що локалізовані в окупованому місті Бердянську, та з'ясувати принципи культурного виробництва образу міста, зокрема через поняття цифрової публічної сфери.

Методи. Кейс-стаді, аналіз контенту, онлайн-етнографія, наративний і текстовий культурний аналіз, інтердисциплінарний аналіз метаданих та статистичної інформації з мережі, підхід культурної історії – реконструкція логіки матеріальних носіїв та функціювання віртуальних просторів загалом. 

Результати. Одночасно існують дві взаємопротилежні інформаційні інфраструктури – українська та російська. Обидві створюють взаємовиключні, але взаємопроникні образи міста, фреймуюючи повсякдення як стан окупації, чи так званого "освобождєнія". Образи міста конституюються засобами культурного виробництва повсякденного контенту в соціальних медіаплатформах. Культурне виробництво йде за логікою економіки уваги.

Висновки. Російські інформаційні війська та окупаційні адміністрації активно використовують соціальні медіаплатформи як інструмент інформаційної війни задля утвердження та легітимації своєї присутності. Однак, водночас з цим, афорданси соціальних медіа зумовлюють появу нових практик спротиву окупації з боку українських громадян. Відкритість мережевого середовища дозволяє українським громадянам під окупацією зберігати зв'язок з українською медіасферою і навпаки. Цифрова публічна сфера зумовлює можливість дослідження трансформацій, що відбуваються в умовах окупації. Нові форми соціального та культурного виробництва виникають у межах мережевого середовища соціальних медіаплатформ, особливо в умовах повномасштабної війни.

Посилання

Ahmad, A. R. (2022). The role of social media in the Arab Spring uprisings. Central and Eastern European EDem and EGov Days, 335, 377–387. https://doi.org/10.24989/ocg.v335.31

Castells, M. (2015). Networks of Outrage and Hope: Social Movements in the Internet Age. Polity Press.

Civil Network OPORA. (2024). Media Consumption of Ukrainians: the Third Year of a Full-scale War. https://www.oporaua.org/en/viyna/media-consumption-of-ukrainians-the-third-year-of-a-full-scale-war-25292

Drozdova, Y., Dukach, Y., & Kel, N. (2022). Telegram Occupation. How Russia Wanted to Breed a Media Monster, but Ended up with a Paper Tiger. Texty. https://texty.org.ua/projects/108161/telegram-occupation-how-russia-wanted-breed-media-monster-ended-paper-tiger/

Habermas, J. (2023). New Structural Transformation of the Public Sphere and Deliberative Politics. Polity Press.

Dyer-Witheford, N., & Matvienko, S. (2019). Cyberwar and Revolution: Digital Subterfuge in Global Capitalism. Univ Of Minnesota Press.

Fuchs, C. (2024). Social Media: A Critical Introduction. Sage.

Georgakopoulou, A. (2023). (Small) Stories online. The intersection of affordances and practices. The Routledge Handbook of Discourse Analysis. Routledge.

Kuznetsova, D. (2023). Broadcasting Messages via Telegram: Pro-Government Social Media Control During the 2020 Protests in Belarus and 2022 Anti-War Protests in Russia. Political Communication, 1–22. https://doi.org/10.1080/10584609.2023.2233444.

Lesage, F., & Natale, S. (2019). Rethinking the distinctions between old and new media: Introduction. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 25. https://doi.org/10.1177/1354856519863364.

Onuch, O. (2015). EuroMaidan Protests in Ukraine: Social Media Versus Social Networks. Problems of Post-Communism, 62(4), 217–235. https://doi.org/10.1080/10758216.2015.1037676

Pavlova, O. (2022). When visual practices became mediatised: the context of the way modernism and the classical cultural industry signify. Ukrainian Cultural Studies. https://doi.org/10.17721/UCS.2022.2(11).13 [in Ukrainian]. [Павлова, О. (2022). Коли візуальні практики стали медіатизованими: контекст способу сигніфікації модернізму та класичної культурної індустрії. Українські культурологічні студії. https://doi.org/10.17721/UCS.2022.2(11).13]

Ronzhyn, A., Cardenal, A. S., & Batlle Rubio, A. (2023). Defining affordances in social media research: A literature review. New Media & Society, 25(11), 3165–3188. https://doi.org/10.1177/14614448221135187

Recuero, Raquel & Volcan, Taiane. (2024). Disinformative narratives: The Antivax discourse in Telegram. Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação.

Schulze, H., Hohner, J., Greipl, S., Girgnhuber, M., Desta, I., & Rieger, D. (2022). Far-right conspiracy groups on fringe platforms: a longitudinal analysis of radicalization dynamics on Telegram. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 28, 1103–1126.

Spitale, G., Biller-Andorno, N., & Germani, F. (2022). Concerns Around Opposition to the Green Pass in Italy: Social Listening Analysis by Using a Mixed Methods Approach. Journal of Medical Internet Research, 24(2), Article e34385. https://doi.org/10.2196/34385

Sulzhytski, I. (2022). Opposition as "A Mould on the Fatherland": Hate Speech and Grassroots Telegram Propaganda in Belarus. Journal of Belarusian Studies, 12, 1–31. 10.30965/20526512-12350018.

Surzhko-Harned, L., & Zahuranec, A. J. (2017). Framing the revolution: the role of social media in Ukraine's Euromaidan movement. Nationalities Papers, 45(5), 758–779. doi:10.1080/00905992.2017.1289162

The Centre for Strategic Communication and Information Security. (2024). Budanov: The Main Directorate of Intelligence signed a memorandum with the Center for Strategic Communications. SPRAVDI portal. https://spravdi.gov.ua/budanov-golovne-upravlinnya-rozvidky-pidpysalo-memorandum-z-czentrom-strategichnyh-komunikaczij/

Tormakhova, A. (2022). Digital image of the city as a form of communication. Ukrainian cultural studies, 2(11), 72–75. https://doi.org/10.17721/UCS.2022.2(11).14 [in Ukrainian]. [Тормахова, А. (2022). Цифровий образ міста як форма комунікації. Вісник: Українські культурологічні студії, 2(11), 72-75. https://doi.org/10.17721/UCS.2022.2(11).14]

Urman, A., Katz, S. (2020). What they do in the shadows: examining the far-right networks on Telegram. Information, Communication & Society, 25, 904–923.

Urman A, Ho JC-t, Katz S. (2021) Analyzing protest mobilization on Telegram: The case of 2019 Anti-Extradition Bill movement in Hong Kong. PLoS ONE, 16(10): e0256675. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0256675

Yayla, A., & Speckhard, A. (2017). Telegram: the Mighty Application that ISIS Loves. International Center for the Study of Violent Extremism (ICSVE).

Yilmaz, K., & Farangiz, A. (2022). A comparative analysis of ISIS Channels On Telegram. Sicurezza, Terrorismo e Società.

Zubchenko, O. (2022a). Construction of artificial everyday life in Russian propaganda telegram channels (on the example of the temporarily occupied territories of Zaporizhzhia region). Bulletin of NTU "KPI". Political science. Sociology. Law [in Ukrainian]. [Зубченко, О. (2022). Конструювання штучної повсякденності у російських пропагандистських телеграм-каналах (на прикладі тимчасово окупованих територій Запорізької області). Вісник НТУУ "КПІ". Політологія. Соціологія. Право].

Zubchenko, O. (2022b). Telegram chat as a tool for self-organisation of the volunteer movement during the war. Habitus. [in Ukrainian]. [Зубченко, О. (2022). Телеграм-чат як інструмент самоорганізації волонтерського руху під час війни. Габітус].

Zubchenko, O. (2023). The image of the city under occupation. Bulletin of NTU "KPI". Political science. Sociology. Law [in Ukrainian]. [Зубченко, О. (2023). Образ міста в окупації. Вісник НТУУ "КПІ". Політологія. Соціологія. Право].

Завантаження

Опубліковано

11.12.2024

Номер

Розділ

КУЛЬТУРНА ІДЕНТИЧНІСТЬ ТА КОМУНІКАЦІЯ

Як цитувати

Соклаков, Максим. 2024. “Культурне виробництво в соціальних медіа: ситуаційний аналіз окупованого міста”. Вісник: Українські культурологічні студії 2 (15): 49-57. https://doi.org/10.17721/UCS.2024.2(15).10.