Полемічність та агональність дискурсу любові: філософсько-культурологічний погляд

Автор(и)

  • В. Е. Туренко Київський національний університет імені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.17721/UCS.2019.1(4).07

Ключові слова:

любов, дискурс любові, війна, битва, "захоплення", куртуазна любов, дар, полемічність, агональність, Ерот

Анотація

У статті концептуалізується ідея єдності любові та війни на основі міфологічного, культурологічного та філософського аспектів. Автор на основі ряду теоретичних та емпіричних аргументів висуває гіпотезу про те, що полемічний (войовничий) образ лучника зі стрілами Ерота (Амура) сягає своєї основи у близькосхідній (шумеро-аккадській, семітській) міфології, яка вбачала не протистав-лення любові та війни, а близьку спорідненість цих феноменів в образі Іштар (Інанни, Астарти). Культура любові через ідею завоювання сердця Дами характеризується тим, що є культурним, емпіричним втіленням розуміння єдності дискурсу любові та дискурсу війни. Обґрунтовується думка про те, що філософський аспект розуміння даної проблематики пов'язаний з двома феноменами, а саме влади та дару. Відповідно, саме в межах дискурсу любові відбувається "за(-)хоплення", дія якого пояснюється тим, що, підкоривши предмет любові, суб’єкт сам йому і підкоряється. Водночас у контексті дару відбувається "агон", тобто змагання між люблячими стосовно обміну дарами та приємностями. Відтак стверджується, що дискурс любові є полемічним та агональним.

Посилання

Афанасьева В. К., Дьяконов И. М. Иштар // Мифы народов мира. Энциклопедия в двух томах / С. А. Токарев. – М.: Советская Энцикло- педия, 1991. – Т. 1 (А‒К). – С. 595.

Барт Р. Фрагменти мови закоханого / Р. Барт. – Львів: Незалеж- ний культурологічний журнал "Ї", 2006. – 283 с.

Брагинская Н.В. Откуда у Эрота крылья? / Н.В.Брагинская // Nymphon antron. Сборник статей в честь Азы Алибековны Тахо-Годи / Ответственный редактор А. И. Солопов. // Вопросы классической фило- логии. Московский государственный университет имени М. В. Ломоно- сова, Филологический факультет. ‒ Никея Москва, 2011. ‒ С. 53–94.

Дюби Ж. Куртуазная любовь и перемены в положении женщин во Франции XII в. / Ж. Дюби // Одиссей. Человек в истории. – М.: Наука, 1990. – С. 90‒96.

Иванова-Казас О. М. Мифологическая зоология / О. М. Иванова- Казас. – СПб: Филологический ф-т СПбГУ, 2004. – 264 с.

Малахов В. А. Погляд на любов / В. Малахов // Етика спілкування: Навч. посібник. – К.: Либідь, 2006. – С. 362–369.

Ружмон Д. де. Искусство любить и искусство воевать / Д. де Ружмон / Коллеж социологии. – СПб.: Наука, 2004. – С. 267‒290.

Яровой А. В. От культуры войны к войне культур: социокультурные проекции агональности в европейской и евразийской культурах / А. В. Яровой. – М., Берлин: Директ-Медиа, 2017. – 310 с.

Black J., Green A. Gods, Demons and Symbols of Ancient Mesopotamia: An Illustrated Dictionary / J. Black, A. Green ‒ Austin and London, University of Texas Press, 1992. ‒ 192 p.

Chroust A.-H. The Influence of Zoroastrian Teachings on Plato, Aristotle, and Greek Philosophy in General / A.-H. Chroust // New scholasticism. – Wash., 1980. – Vol. 54 – No 3. – рр. 342‒357.

Digby T. Love and War: How Militarism Shapes Sexuality and Romance / T. Digby. ‒ Columbia University Press, 2014. ‒ 240 p.

Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae. ‒ Zürich und München: Artemis Verlag, 1986. ‒ III.1, Atherion ‒ Eros. XXX + 1086 p.

Завантаження

Опубліковано

29.07.2019

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНА КУЛЬТУРОЛОГІЯ

Як цитувати

В. Е. Туренко. 2019. “Полемічність та агональність дискурсу любові: філософсько-культурологічний погляд”. Вісник: Українські культурологічні студії 1 (4): 38-42. https://doi.org/10.17721/UCS.2019.1(4).07.