Українсько-польський культурний діалог театральних практик в українській спеціалізованій періодиці 2014–2023 років
DOI:
https://doi.org/10.17721/UCS.2024.1(14).12Ключові слова:
діалог культур, міжнародні зв'язки, культурно-мистецький діалог, театральні практики, культурна дипломатія, українсько-польські відносини, періодичне виданняАнотація
Вступ. Практики культурно-мистецьких міжнародних зав'язків у контексті сучасних глобалізаційних процесів, зокрема загрозливого політичного перерозподілу сфер впливу держав-антагоністів, залишаються гостро актуальною ділянкою дослідження. Метою статті стало з'ясування специфіки розвитку культурно-мистецького діалогу українських і польських театрів, опублікованого в українських фахових періодичних виданнях упродовж 2014–2023 рр. Відповідно завданнями роботи є визначення ступеня наукового опрацювання досліджуваної проблеми; аналіз культурно-творчого українсько-польського діалогу на матеріалах українськомовної спеціалізованої періодики. Обрано методи дослідження: спостереження, аналіз, порівняння та експеримент, результат якого підтвердив робочі гіпотези; підходи в дослідженні: аксіологійний, інформаційний, системний, історичний; принципи: системності, практик і всезагального зв'язку. Методи. Культурний діалог, до якого належна культурна дипломатія з її концепцією "м'якої сили", є одним із ключових комунікативних засобів взаєморозуміння. Особливе місце у цьому процесі посідає театральне мистецтво. Результати. Стаття є результатом аналізу публікацій, які присвячені українсько-польським культурним зв'язкам у періодичних українських друкованих і електронних виданнях з театрознавчої проблематики періоду 2014–2023 рр., головно в часописах "Український театр", "Просценіум", "Кіно-Театр". Поштовхом до реалізації запропонованої наукової розвідки стало емпіричне вивчення спеціалізованої польської періодики 2000–2010 рр., результати якого опубліковано у статті "Культурно-мистецький діалог українських театрів на сторінках польської періодики початку ХХІ століття". Висновки підтверджують, що відображення інтенсивності творчих комунікацій театральних колективів обох країн в українськомовних періодичних виданнях ілюструє деякі показники зацікавленості в міжнародних контактах на національному, інституційному й особистісному рівнях. Висновки. Отримані якісні дані важливі не тільки для міждисциплінарних досліджень в царині культурології, а й для ефективної роботи культурної дипломатії, культурних антропологів, соціологів, політологів, журналістів, мистецтвознавців загалом та критиків театрального мистецтва зокрема.Посилання
Білодід, І. (Ред.). (1970–1980). Словник української мови: в 11-ти томах. Наукова думка.
Благодійний мистецький фонд "Золотий лев". (2015, 11 листопада). Фестиваль "Золотий Лев-2014". 25 років Міжнародному театральному фестивалю "Золотий Лев". Схід і Захід разом (27 вересня – 5 жовтня 2014 р.). Програма. Міжнародний театральний фестиваль "Золотий лев". https://golden-lion.com.ua/2015/11/11/zolotyi-lev-2014
Вакарчук, І. (2002). Університет і проблема двох культур. Просценіум, 2(2), 23–25.
Васильєв, С., Чужинова, І., Соколенко, Н., Салатова, О., Тукалевська, О., & Жила, В. (2018). Український театр: шлях до себе. Здобутки. Виклики. Проблеми. ГО "Культурна Асамблея"; Гільдія Незалежних Театрів України.
Велимчаниця, О. (2015). Творення спільноти театру. Український театр, (4-5-6), 20–21.
Вялова, Ю. (2020). Спроби налагодження польсько-українського діалогу міжвоєнного періоду: сподівання та реалії. Міжнародні зв'язки України: наукові пошуки і знахідки, 29, 60–81. https://doi.org/10.15407/mzu2020.29.060
Гайшенець, А. (2013). У пошуках втраченого сенсу. Український театр, (4), 42–43.
Гайшенець, А. (2019, 25 грудня). Український театр у пошуках сенсу: зради і перемоги останніх 10 років. Портал новин LB.ua. https://lb.ua/culture/2019/12/25/445743_ukrainskiy_teatr_poshukah_sensu.html
Гайшенець, А. (2020, 17 листопада). "Близькі незнайомі": як театр допомагає будувати відносини України та Польщі. Портал новин LB.ua. https://lb.ua/culture/2020/11/17/470376_blizki_neznayomi_yak_teatr.html
Гарбузюк, М. (2017). Початки театральних імагологічних студій у працях Івана Франка: до історіографії дослідження польсько‐українських мистецьких стосунків. Художня культура. Актуальні проблеми, 13, 136–154. https://doi.org/10.31500/1992-5514.13.2017.134057
Гарбузюк, М. (2018). Образ України у польському театральному дискурсі XIX століття: стратегії та форми репрезентації. Простір-М.
Герчанівська, П. (2013). Постмодернізм: інноваційні форми і технології культурної практики сучасності. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 3, 58–62. https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2013.137433
Головненко, А. (2011, 15 березня). Театральна критика: вид, що зникає. Український тиждень, 11(539). https://tyzhden.ua/teatralna-krytyka-vyd-shcho-znykaie/
Гудима, М. (2015). Пекельні пристрасті. Український театр, 1-2-3, 10–11.
Гуцал, С. (2015). Публічна дипломатія та стратегічні комунікації: визначення концептуальних засад. Вісник Інституту міжнародних відносин "Міжнародні відносини. Серія Політичні науки", 9, 1–12.
Долганова, І. (2015a). Іронія як спосіб виживання. Український театр, (1-2-3), 4–5.
Долганова, І. (2015b). Республіка мрії Даніеля Яцевича. Український театр, (1-2-3), 40–41.
Дроздовський, А. (2015). Багато правд. Кіно-театр, 5. http://archive-ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1799
Калакура, О. (2010). Етнокультурний діалог як чинник формування міжнаціональної злагоди. Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України, 2(46), 169–179.
Квітнева, О. (2017). Український "Гамлет" на Гданському Шекспірівському фестивалі. Просценіум, 47-49, 141–145.
Кенцький, П. (2015). Початки національної сцени. Український театр, 4-5-6, 10–11.
Коваль, М. (2016, 18 грудня). Близька далека Україна: український тиждень у Шекспірівському театрі у Ґданську. Наше слово, 51. https://nasze-slowo.pl/blizka-daleka-ukraina-ukrainskij-t
Коваль, Н., Вайчунас, Л., & Райхардт, І. (2021). Поляки та українці в щоденних контактах. Східноєвропейський коледж ім. Яна Новака-Єзьоранського; Рада зовнішньої політики "Українська призма", Фонд ім. Фрідріха Еберта.
Колісник, О. (2016). Театр у соціокультурній динаміці сьогодення. Актуальні проблеми філософії та соціології: Науково-практичний журнал, 11, 56–58.
Константинова, К. (2013, 30 листопада–6 грудня). Польський театр зробив крок уперед, аби осучаснити сценічні міфи: розмова з Ярославом Годуном, директором Польського інституту у Києві, радником Посольства РП в Україні. Дзеркало тижня, 45, 12. http://gazeta.dt.ua/CULTURE/polskiy-teatr-zrobiv-krok-upered-abi-osuchasniti-scenichni-mifi-_.html
Копцінський, Я. (2015). Драма у суспільстві спектаклю. Український театр, (4-5-6), 32–37.
Корнющенко, М. (2015). Зірковий час. Український театр, 4, 6–7.
Куликов, А. (2018, 2 листопада). Як Гільдія незалежних театрів обстоює інтереси незалежної сцени. Громадське радіо. https://hromadske.radio/publications/yak-gildiya-nezalezhnyh-teatriv-vidstoyuye-interesy-nezalezhnoyi-sceny
Ліцкевич, О. (2021, 19 серпня). Український театр за 30 років: як змінився та чого чекати у майбутньому. Суспільне Культура. https://suspilne.media/culture/156471-ukrainskij-teatr-za-30-rokiv-ak-zminivsa-ta-cogo-cekati-u-majbutnomu
Малютіна, Н. (2015). Тип театрального бачення: зближення та віддалення української та польської модерної драми. Слово і час, 11, 49–57.
Маслікова, І. (2023). Міжнародне співробітництво у сфері культури в умовах російсько-української війни: культурологічний аспект. Українські культурологічні студії, 1(12), 4–9. https://doi.org/10.17721/UCS.2023.1(12).01
Михалік, Я. (2002). Як писати історію театру? Просценіум, 3(4), 27–33.
Мігус, С. (2015, 15 листопада). Заньківчани з класикою в Ольштинському театрі. Наше слово, 46. https://nasze-slowo.pl/zankivchani-z-klasikoyu-v-olshtinsko/
Мікула, М. (2017). Праця "при основах". З досвіду Академії Альтернативного Театру. Просценіум, 47-49, 92–97.
Міхаляк, А. (2015). …А нас це стосується. Український театр, 4-5-6, 26–31.
Мусієнко, І. (2015). Культурна дипломатія України в контексті проблем євроінтеграції та міжнародних економічних стосунків. У Розвиток суспільних наук: європейські практики та національні перспективи (с. 118–121). Львівська фундація суспільних наук.
Мусієнко, Н. (2016). Мистецтво в контексті культурної дипломатії. Теоретичні засади та сучасні практики. Сучасне мистецтво, 12, 122–133.
Палій, О. (2017). Лет Ікара: до творчої біографії Владислава Чвалінського. Просценіум, 47-49, 3–8.
Петрась, М., Балюк, В., & Перепелиця, Г. (2021). Аналітична доповідь "Стан та перспективи стратегічного партнерства Польщі та України. Погляд з Польщі та України". Східноєвропейський коледж ім. Яна Новака-Єзьоранського; Рада зовнішньої політики "Українська призма". Фонд ім. Фрідріха Еберта.
Плоський, П. (2015). Театральна перехідність. Український театр, 4-5-6, 14–19.
Пресцентр УКМЦ. (2018, 12 березня). У Києві більше сотні недержавних театрів – Гільдія незалежних театрів України. Український кризовий медіа-центр. https://uacrisis.org/uk/65064-gildiya-nezalezhnyh-teatriv-ukrayiny
Рой, У. (2015). Вроцлавські студії. Український театр, 1-2-3, 38–39.
Роса-Лаврентій, С. (2021). Театрально-критичний дискурс в українській сценічній культурі Східної Галичини 1920–1930-х років: історико-типологічний аспект [Дис. канд. мистецтвознавства]. Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого.
Свйонтек, С. (2013). Про можливості застосування в науці про театр деяких нових дослідницьких методів. Театр: історія, теорія, практика (с. 26–49). Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка.
Северин, А. (2017). "Я сучасний, хоч не користуюся фейсбуком". Просценіум, 47-49, 54–57.
Сендецький, А. (2021). Українсько-польська театральна діяльність початку ХХІ ст.: осмислення діалогу культур сусідів і стратегія його вивчення. У Культурні та мистецькі студії ХХІ століття: науково-практичне партнерство (с. 26–28). НАКККіМ.
Сендецький, А. (2022a). Артрезиденція як форма культурного діалогу в умовах вимушеної міграції під час воєнної інтервенції. У Культура і мистецтво: сучасний науковий вимір (с. 24–26). НАКККіМ.
Сендецький, А. (2022b). Культурно-мистецький діалог українських театрів на сторінках польської періодики початку ХХІ століття. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філософія, культурологія, соціологія, 23, 131–143. https://doi.org/10.34079/2226-2849-2022-12-23-131-143
Сендецький, А. (2022c). Роль незалежного театру у культурній дипломатії. У Гуманітарний корпус (с. 17–19). Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова; ТОВ "НВП Інтерсервіс".
Синовець, О. (2015). Видовища пам'яті: мова театру як інструмент комунікації в обговоренні новітньої історії Польщі. Держава та регіони. Серія: Соціальні комунікації, 1, 17–21.
Скибицька, Ю. (2018). Звіт про науково-дослідну роботу "Українсько-польські культурні зв'язки в новітній драматургії". Національний центр театрального мистецтва ім. Леся Курбаса.
Смоліс, М. (2015). Мрію написати п'єсу без слова Польща. Український театр, 4-5-6, 40–41.
Собіянський, В. (Ред.). (2010). Польська. Культура. Україна : лекції про театр. Національний центр театрального мистецтва імені Леся Курбаса; Instytut im. Jerzego Grotowskiego.
Соболєвська, С. (2021). Культуротворча функція українського аматорського театру (кінець ХХ – початок ХХІ століття) [Дис. канд. культурології]. Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв.
Соколенко, Н. (2014a). Люблінська альтернатива. Український театр, 5, 42–43.
Соколенко, Н. (2014b). На роздоріжжі. Між порахунками з минулим і критикою сучасності. Український театр, 2, 54.
Соколенко, Н. (2014c). Павло Юров. Експортоване пекло. Український театр, 5, 16–17.
Соколенко, Н. (2015). Сучасний польський театр. Погляд зсередини. Український театр, 4-5-6, 1.
Сподарик, Г. (2015, 6 грудня). Вони показали вартість українського театру. Наше слово, 49. https://nasze-slowo.pl/voni-pokazali-vartist-ukrayinskogo
Стефан, О. (2017). Як жити, або Листи з Вроцлавської Театральної Олімпіяди. Просценіум, 47-49, 85–91.
Театр Березіль. (1923). Барикади театру, 1.
Томазова, Н. (2014). Франц Марковський: до історії польського театру в Києві. Студії мистецтвознавчі, 3(47), 66–73.
Цесляк, Я. (2015a). Розбити скляну стелю над собою. Український театр, (4-5-6), 38–39.
Цесляк, Я. (2015b). Час зламу, час кризи. Кіно-театр, 5. http://archive-ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1800
Цимбал, Г. (2014). "Донбас" …і кордони в серцях. Український театр, 6, 10–13.
Цікуй, О. (2016). Український театр приїжджає до нас. Наше слово, 16. https://nasze-slowo.pl/ukrayinskiy-teatr-priyizhdzhaye-do-nas
Черниш, О. (2020, 2 жовтня). Вирок Януковичу набув чинності. РБК-Україна. https://news.rbc.ua/ukr/show/prigovor-nukovichu-vstupil-silu-1601645917.html
Чубрей, А. (2017). Театральна діяльність як об'єкт висвітлення у західноукраїнських та українських радянських спеціалізованих виданнях 20–30-х рр. ХХ ст. (на прикладі журналів "Театральне Мистецтво", Львів, та "Театральний Тиждень", Одеса). Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences, 24(146), 49–51.
Чубрей, А. (2018). Передумови виникнення театральних часописів на початку 20-х років ХХ ст. у Львові. У Інноваційний розвиток науки нового тисячоліття (с. 121–123). Видавництво "Молодий вчений".
Чубрей, А. (2020). Український театр у медіапросторі міжвоєнної Галичини: проблеми видавничого супроводу [Дис. канд. наук із соц. комунікацій]. Київський національний університет культури і мистецтв.
Чужинова, І. (2015). Калейдоскоп ілюзій. Український театр, 1-2-3, 16–17.
Шимонік, А. (2015). 250 років публічного театру у Польщі. Український театр, 4-5-6, 12–13.
Шинкарук, В. (2002). Філософський енциклопедичний словник. Абрис.
Яковлев, О. (2018). Діалог культур як чинник розвитку національного культурно-мистецького простору. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство, 1, 152–156.
Ясінська, М. (2013). Театр на шляху трансформації дійсності. Польський досвід. Український театр, 5, 48–51.
Kręglewska, K. (2023). Teatr wobec wojny. Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, 340(1-2), 80–92. https://doi.org/10.36744/k.1675
Proto produkciia. (2018). Porto Franko. https://proto-produkciia.com/porto-franko
Sendetskyi, A. (2019a). Metoda pracy Lwowskiego Autorskiego Dramatycznego Teatru "SPIROGRAF": od scenariusza do występu (na przykładzie spektaklu-baśni "Kwiatkowy sklepik"). У АЛЬМАНАХ "KAZ.KAR.": науково-популярний вісник (с. 46–50). Центр Культурно-Мистецьких Ініціатив.
Sendetskyi, A. (2019b). Niewerbalne praktyki translacji baśni (na przykładzie spektakli w ramach Międzynarodowego Charytatywnego Festiwalu Baśni "KAZ.KAR."). У АЛЬМАНАХ "KAZ.KAR.": науково-популярний вісник (с. 35–39). Центр Культурно-Мистецьких Ініціатив. Teatre – театральний портал. (2010, 20 березня). Український театр. http://teatre.com.ua/etc/ukrajnskyj-teatr
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Андрій Сендецький
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомтеся з політикою за посиланням: https://ucs.knu.ua/law